Mi hajtja az okosotthonok piacát?

Mi hajtja az okosotthonok piacát?

Mi hajtja az okosotthonok piacát?

kereskedelem

2 perc

A Dolgok Internetének piacán a legnagyobb részesedést egyértelműen az intelligens otthonokban használt eszközök szerezték meg. Vajon mi lehet az oka gyors növekedésnek?

Az innováció folyamatában úttörő szerepet töltöttek be a Nest hőszabályzók, illetve a Philips Hue vezeték nélküli világítási rendszer, de szinte minden egyes nap újabb, és még az eddiginél is többet ígérő termékekkel lépnek színre a fejlesztők. Ha valaki arra adja a fejét, hogy feltérképezze ezt a kínálatot, érdemes először áttekinteni a növekedés mozgatórugóit, valamint azt, hogy ezek a tényezők hogyan érvényesülnek az adott szegmensben. 

A növekedést előmozdító tényezők

Ha pusztán az európai adatokat nézzük, akkor a számokból kitűnik, hogy 2014-ben az okosháztartásokba tervezett termosztátok eladásai 96 százalékkal nőttek, tehát csaknem megduplázódtak. A becslések szerint 2019-re Észak-Amerikában és Európában mintegy 68 millió otthon áll át az „intelligens üzemmódra”. Ez a két számadat kitűnő példája annak a rakéta-sebességű bővülésnek, amelynek az elmúlt időszakban szemtanúi lehettünk a háztartások automatizálása és a világhálóra csatlakoztatott termékek esetében. 

  • A régi készülékek cseréje

A piaci növekedés egyik fő hajtóereje a meglévő, elromlott háztartási készülékek cseréje. Amikor a vásárlók úgy ítélik meg, hogy megérett a helyzet a változtatásra, akkor általában a korábbinál energiatakarékosabb és intelligensebb eszközöket keresnek, hogy a rezsiszámlát csökkenteni tudják. Ezt természetesen a gyártók is erőteljesen ösztönzik azzal, hogyha egyre inkább okostermékek jelennek meg a kínálatukban.

  • Új piacok

Bár ez számos országban még kevéssé érezhető, de a világgazdaság lassan kilábal a válságból, ezzel párhuzamosan pedig új piacok nyílnak meg, teli eddig még kiaknázatlan potenciállal. A Nemzetközi Valutaalap előrejelzése alapján az eddigi növekedési ütem elsősorban Ázsiában folytatódhat, ezáltal a távol-keleti kontinensnek minden esélye megvan arra, hogy visszaszerezze vezető pozícióját globális szinten, és a gazdasági felépülés élharcosa legyen. 

Ha a GDP bővülése világszerte folytatódik, akkor ennek eredményeképpen erősödik a fizetőképes kereslet is, több fogyasztó engedheti meg magának, hogy például légkondicionáló berendezést vagy termosztátot vegyen. Természetesen fontos megjegyezni, hogy ezen újonnan beszerzett készülékek valószínűleg nem mind csatlakoznak majd a Dolgok Internetéhez, de feltételezhető, hogy a felhasználók többsége az intelligens megoldásokat részesíti majd előnyben.

  • Beindulnak az ezredforduló szülöttei

Ha az 1981 és 2000 közt született generációra fókuszálunk, akkor azt láthatjuk, hogy ők teszik ki az amerikai piac valamivel több mint negyedét (27 százalékát). Bár jelenleg nem mutatnak túlzott hajlandóságot, hogy intelligens készülékekkel zsúfolják tele az otthonaikat, a kocka még fordulhat. 2020-ban ugyanis az Y generáció 1,4 trillió dolláros vásárlőerővel rendelkezik majd, és nekik köszönhetően 2022-re már egy átlagos háztartásban is több tucat okoseszközt találhatunk. 

Forrás: IoT Now