Okosvárosok a jövő országútján

Okosvárosok a jövő országútján

Okosvárosok a jövő országútján

közszolgáltatás

3 perc

A szabad parkolóhelyeket jelző szenzoroktól kezdve az automatikusan bekapcsoló közvilágításon keresztül az értesítéseket küldő szemétgyűjtőkig a városvezetők világszerte igyekeznek egyszerűbbé és kényelmesebbé tenni a lakók életét.

Jelenleg már a világ népességének több mint a fele városokban él, és ez a szám a kétharmados arányt is elérheti 2050-re – ez azt jelenti, hogy mintegy 2,5 milliárd embernek kell majd pluszban lakást és munkát biztosítani, sőt át kell szervezni a tömegközlekedést, hogy a növekvő igényeknek eleget lehessen tenni.

A legtöbb városvezető számára ez egy rémálomba illő forgatókönyv, ráadásul az összképet csak tovább rontja a városok intenzív forgalma, a szmog, a bűnözés, az utcákon lévő túlcsorduló szemeteskukák, és az elégtelen közvilágítás, amely a negyedét, de akár a felét is felemésztheti az önkormányzatok költségvetésének.

Kívánságlista: erre utaznak az okosvárosok vezetői >>Azok a technológiák azonban, amelyeket jelenleg tesztelnek, segíthetnek abban, hogy a települések a jövőben könnyebben megbirkózzanak a migrációs hullámmal. A gyalogosátkelőknél elhelyezett, videó szenzorokkal ellátott közlekedési lámpák például a napszaknak, illetve az autóforgalom intenzitásának megfelelően váltanak zöldre, vagy pirosra.  Ezzel a városvezetők két legyet ütnek egy csapásra; egyrészt csökkenhet a torlódások és dugók aránya, illetve a légszennyezés mértéke, miközben a vezetők is állítólag 17 százalékot spórolhatnak az üzemanyagköltségeiken, azáltal, hogy nem kell piros lámpáknál vesztegelniük.

Barcelonában az El Born piac környékén található parkolókat látták el intelligens érzékelőkkel, amelyek valós idejű információkat továbbítanak az autósoknak, ha valahol felszabadul egy hely, feltéve, ha okostelefonjukra letöltik a megfelelő alkalmazást. Ez a megoldás szintén hozzájárulhat a zsúfoltság visszaszorításához, ráadásul a sofőrök is rengeteg időt, idegeskedést és pénzt takaríthatnak meg azzal, hogy nem kell az utcákon fel-alá cirkálniuk, hogy rábukkanjanak egy parkolóra.

A Siemens emellett nemrégen egy olyan startup vállalkozást támogatott, amely a parkolók fölött köröző drónokat fejlesztene ki, hogy az intelligens repülőgépek segítsenek az autósoknak szabad helyet találni.

Talán sokak számára komolytalannak tűnik ez a megoldás, de érdemes azt is figyelembe venni, hogy a forgalmi torlódások 30 százalékáért azok a vezetők a felelősek, akik az utcákon körözve keresnek maguknak parkolót. Tel Avivban a városvezetők úgy próbálják elejét venni a forgalmas autópályákon kialakuló torlódásoknak, hogy egy sávot kizárólag a buszok, az ingajáratok, illetve a taxik számára tartanak fent. Az aszfalton elhelyezett szenzorok leolvassák a járművek rendszámtábláját, és az úthasználati díjat automatikusan levonják a tulajdonos folyószámlájáról. A tarifa pedig aszerint változik, hogy éppen mennyire intenzív a forgalom az adott útszakaszon.

Okosodnak a városok >>San Diegóban az utcákon intelligens LED lámpákkal biztosítják a közvilágítást, amelyek csak akkor kapcsolódnak fel, ha egy gyalogos, vagy egy jármű közelít. A kaliforniai városban nemrégiben 3 ezer régi, hagyományos lámpát cseréltek le szenzorokkal ellátott világítótestekre, amelyek révén a becslések szerint mintegy 250 ezer dollárt spórolhatnak meg.

A britek eközben – azért, hogy elijesszék a huligánokat – olyan lámpákat tesztelnek, amelyek erős fénnyel világítanak, ha a közelben ordítozást vagy lármát érzékelnek. A lámpákat emellett kamerákkal is felszerelték, amelyek élő videó közvetítést továbbítanak egy felhő-alapú szolgáltatásnak.

A philadelphiai városatyák pedig darabonként 4 ezer dollárért olyan napelemmel ellátott szemétgyűjtőket szereztek be, melyek összepréselik a hulladékot, és egy üzenet elküldésével jelzik a helyi szemétszállításért felelős vállalatnak, hogyha megteltek és ki kell őket üríteni. Az amerikai városban ennek köszönhetően sikerült a heti 17 hulladékgyűjtő járat számát háromra csökkenteni, ami nagyjából évi 1 millió dolláros megtakarítást jelent majd az üzemanyag-, a karbantartási és a munkaerő költségekben.

Ha kíváncsi a további részletekre, olvassa el két korábbi cikkünket is!

Komoly kihívások elé néz még a Dolgok Internete >>

Így lopózik be az otthonokba és irodákba az IoT >>

Forrás: The Globe and Mail