Alkoholzár az ittas vezetés visszaszorításáért

Kapcsolódó cikkek

Alkoholzár az ittas vezetés visszaszorításáért

Alkoholzár az ittas vezetés visszaszorításáért

még több IoT

2 perc

A Régiók Bizottsága (European Committee of the Regions) új irányelvei szerint az autókat olyan, úgynevezett alkoholzárral kellene felszerelni, mely letiltja a motor beindítását, ha a sofőr nem tud átmenni egy szondás alkoholteszten.

Napjainkban az ittas vezetés nagyon is valós veszélyt jelent, Angliában és Wales-ben évente 85 ezer ügyben történik hatósági intézkedés, és több mint 3 ezren sérülnek meg vagy veszítik életüket az ittas vezetés miatt. Az Egyesült Királyságban az ezzel kapcsolatos, közfinanszírozásból készült reklámkampányok immár 30 éve folyamatosan próbálják felhívni a figyelmet erre a problémára, ugyanakkor mégsem csökken a halálos kimenetelű balesetek száma. 

Gépi segítség

Az alkoholzár használatának szabályozása jelenleg Európa-szerte eltérő, példának okáért Finnország volt az első, amely az iskolabuszok esetén is kötelezővé tette ezek alkalmazását. És bár Nagy-Britanniában nincs érvényes jogszabály erre vonatkozóan, már több mint 500 National Express buszt szereltek fel ezzel a fejlesztéssel. A döntés egy parlamenti vitafolyamot követően született meg, melyen belül a munkahelyi alkoholfogyasztás veszélyeiről volt szó, ezen belül a leghangsúlyosabb elem pedig értelemszerűen a tömegközlekedés volt.

Habár ez elsőre egyszerű megoldásnak tűnhet, a hangsúly a készülék csatlakoztatott elemén van, ennek megfelelő működéséhez pedig stabil és megbízható mobilkapcsolatra van szükség. Ráadásul az Európa-szerte működő távolsági járatokat üzemeltető hálózatok esetén a megfelelő roaming kapacitás is elengedhetetlen.

Az Alcolock GB USP nevű terméke például azonnali jelentési funkciójának köszönhetően e-mail vagy szöveges üzenet formájában küld figyelmeztetést, amikor valamelyik munkavállaló elbukik a szondáztatáson. Sőt, nemcsak a negatív teszteredményről tájékoztat, hanem egyúttal betekintési jogot is biztosít. Márpedig mindez nagymértékben függ a stabil hálózati lefedettségtől, hiszen minden adatot tudni kell azonnal kezelni, roaming nélkül pedig ez nem működik megfelelően.

Az Eseye vállalat SIM-kártyával működő, AnyNet nevű terméke esetén a hálózati lefedettség földrajzi helytől függetlenül gyakorlatilag állandóan biztosított. Ennek használata közben tehát nem kell a helyi kapcsolat minősége miatt aggódni, ami nem elhanyagolható tény annak ismeretében, hogy az alkoholzár használatával (pontosabban annak köszönhetően, hogy ennek révén a sofőr nem tud elindulni) akár életet is lehet menteni.

Hagyjuk a Dolgok Internetét életeket menteni!

A brit közlekedési minisztérium statisztikája szerint az Egyesült Királyságban a halálos közúti balesetek 15%-a a vezető alkoholos befolyásoltsága miatt következik be, az ittas vezetés tehát olyan probléma, amely folyamatosan ott van a közlekedésbiztonsági szakértők napirendi pontjai között.

Az Európai Unió Tanácsa pedig szintén sokat foglalkozik a közúti biztonság témájával és az alkoholzárak szélesebb körű alkalmazásával (az ezzel kapcsolatos döntés várhatóan még idén március végéig megszületik) valamint a hatóságok is arra figyelmeztetnek, hogy egy ilyen intézkedés elengedhetetlen a halálos kimenetelű közúti balesetek számának csökkentéséhez.

Az már persze más kérdés, hogy ha létezik olyan technológia, mely megakadályozhatja az ittas vezetést, akkor miért nem alap felszereltsége minden autónak?

Forrás: Computer Business Review