Az M2M versenyelőnyt biztosít

Az M2M versenyelőnyt biztosít

Az M2M versenyelőnyt biztosít

még több IoT

2 perc

A Machine-to-Machine (M2M) és az Internet of Things (IoT) egyre több területen bukkan fel az autóipartól kezdve a szállítmányozáson keresztül az energetikáig. Az újítások már nemcsak futurisztikus vagy rendkívül költséges elképzelésként jelennek meg, hanem a cégek, fogyasztók számára akár már ma is vagy a közeljövőben elérhető innovációkról van szó.

Az M2M és IoT előretörését jelzi az is, hogy az idei Evolution & Mobile Hungary konferencián külön szekció foglalkozott a smart technológiával, és egy teljes napon át a szakértők egymást váltva beszéltek a gépek közötti kommunikációhoz és a Dolgok Internetéhez kapcsolódó fejlesztésekről, illetve a jövőben várható tendenciákról – legyen szó a távközlésről, az okosvárosokról, az intelligens otthonokról, a mezőgazdaságról vagy a kereskedelemről.

Király István, a Vodafone vállalati szolgáltatások üzletágért felelős vezérigazgató-helyettese előadásában kitért a Vodafone Barometer 2014-es nemzetközi felmérésére is. E szerint a megkérdezett vállalati döntéshozók 86 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az M2M a cégeknek releváns területnek számít. 79 százalék véli úgy, hogy 10 éven belül minden eszköz connected, vagyis hálózatba kapcsolt lesz, és a megkérdezettek 65 százaléka már versenyelőnyhöz is jutott az M2M által.

Az M2M-megoldások a hálózatközpontúság fejlődése alapján négy típusra oszthatóak. Az első szint az adatok vizuális megjelenítésével nagyobb betekintés ad, valamint lehetővé teszi figyelmeztetések és értesítések beállítását. Ezt követi a vállalati IT-rendszerrel történő integráció, majd az elemzési fázis, amely gyorsíthatja a döntési folyamatot. A negyedik szint pedig az üzleti modell kialakítása: a Machine-to-Machine technológiák ugyanis megváltoztatják a vállalati működést, új szolgáltatásokat hozhatnak létre, és összességében társadalom-, illetve iparágformáló hatással bírnak.

A Vodafone már jó ideje nyújt M2M-szolgáltatásokat: nemzetközi SIM kártyák segítségével, földrajzi korlátok nélkül, szerte a világban – többi között járműflottáknál, gépjárműkövetésnél, egészségügyi alkalmazásoknál, illetve energiamenedzsmentnél is.Király István több gyakorlati példát is bemutatott: például Magyarországon több Vodafone-üzletet is felszereltek speciális érzékelőkkel. Az M2M-alapú rendszer méri az üzletekben lévő hőmérsékletet, a létszámot, figyeli a klíma teljesítményét. A boltokban tartózkodók létszámától függően szabályozható a hűtés-fűtés, levegőztetés, a rendszer támogatja az energiatakarékosságot és a távolról való vezérlés lehetőségét is biztosítja.

Az M2M-megoldások a szállítmányozásban is jelentős előrelépést hoztak. A telematikai szolgáltatások már nem számítanak újdonságnak, de az a lehetőség az elmúlt évekhez kapcsolódik, hogy a sofőrök a kamionokon lévő táblagépeken is rögzíteni tudják a szállítás egyes fázisait – az M2M-alapú elektronikus fuvarlevél segítségével.

A szállítmányozási vállalatoknál a szállítólevelek központba juttatása korábban akár 20 napig is eltartott – attól függően, hogy milyen utat tett meg egy-egy kamion Európában vagy Európán kívül, illetve mikor ért vissza a telephelyére. A Vodafone által kínált megoldásnak köszönhetően a sofőrök a szállítólevelet egy biztonságos, zárt adatcsatornán keresztül, közvetlenül az adott cég adatfeldolgozó központjába juttatják el. A szolgáltatás segítségével a számlázás a korábbi 20 nap helyett 3 napra csökkent.