Így szállhatna be Magyarország az IoT-üzletbe

Így szállhatna be Magyarország az IoT-üzletbe

Így szállhatna be Magyarország az IoT-üzletbe

még több IoT

21 perc

Átfogó nemzeti stratégiára lenne szükség ahhoz, hogy a műszaki oktatásban hangsúlyosabb szerepet kaphasson a Dolgok Internetéhez kapcsolódó piacképes szaktudás elsajátítása – mondta az IDC ügyvezető igazgatója a Gazdasági Rádió M2M Zóna című műsorában.

A teljes adást itt hallgathatja meg:

A vállalat nemzetközi szinten több mint 50 éve foglalkozik a távközlési és informatikai piacokon zajló trendek elemzésével. Komáromi Zoltán szerint az IoT, ezen belül az M2M, vagyis a gépek közti kommunikációra épülő megoldások óriási lehetőséget jelentenek az informatikai iparág számára. A szakértő úgy véli, hogy a Dolgok Internetének egyes területein Magyarország globálisan is versenyképes lehetne, ehhez azonban még komoly előrelépésre van szükség az edukáció szintjén.

Agrárszektor és autóipar

A mezőgazdaságban már ma is rengeteg módon alkalmazzák a gépek közötti kommunikációhoz kötődő fejlesztéseket. Az ügyvezető igazgató szerint ezen a területen Magyarország nemzetközi szinten is labdába rúghatna. Az viszont már kérdéses, hogy mennyire lenne versenyképes például az okosautókhoz kapcsolódó innovációkban. Az ilyen típusú fejlesztések ugyanis elsősorban a multinacionális autógyártóknál születnek meg. Abban viszont előre lehetne lépni, hogy az érzékelőkkel felszerelt járművek adatait megfelelő módon dolgozzuk fel, és tegyük üzletileg érdekessé.

M2M vs. IoT

A szakértő meglátása szerint az M2M-et, vagyis a machine-to-machine technológiát a Dolgok Internete egy kisebb részterületének kell tekinteni. Miközben az M2M mobilhálózatokon keresztül történő, gép-gép kommunikációs megoldásokat takar, az IoT (Internet of Things) egy jóval tágabb kategória, melyben bármely más kommunikációs csatorna is szóba jöhet. A végfelhasználók szempontjából nem érdemes különbséget tenni a két kifejezés között, ugyanakkor a piackutatók módszertanilag ma még elkülönítik egymástól a kettőt.

Az IDC tavaly év végén nagyszabású kutatásba fogott, amelyben arra voltak kíváncsiak, hogy milyen összetételű és mekkora a hazai M2M-piac, illetve mi várható középtávon. 2014 végén körülbelül 780 ezer SIM-kártya volt forgalomban az M2M-technológiára épülő berendezésekben. Az M2M-megoldásokra fordított költések elérik a 49 milliárd forintot, a piaci bővülés éves átlagban 10-12 százalék, és a következő 2-3 évben is hasonló növekedési ütem várható.

Az M2M Zóna teljes műsorát itt hallgathatja meg: