IoT-trendek: még jobban behálózza életünket a technológia

IoT-trendek: még jobban behálózza életünket a technológia

IoT-trendek: még jobban behálózza életünket a technológia

még több IoT

3 perc

Ha csak az Internet of Things előnyeit nézzük, akkor a felhasználók az okosmegoldásokkal kényelmesebbé tehetik az életüket, a cégek pedig sokkal jobban követhetik a fogyasztói igényeket, de a termelési-gyártási folyamatot is.

#1 Az Internet of Things új perspektívái

A Dolgok Internete kapcsán két alapvetésből indulhatunk ki. Egyrészt olyan eszközök kapcsolhatóak a hálózatba, amelyekről korábban ezt nehezen tudtuk elképzelni. Gondoljunk csak a fogmosási szokásokat monitorozó Bluetooth-os fogkefére vagy a „mindent tudó” okosvécére.

Másrészt minél okosabb egy eszköz, a felhasználó számára annál hasznosabb információkkal szolgálhat. A fejlesztések olyan világhoz vezetnek, ahol minden összeköttetésben áll mindennel, és ahol a felhasználók optimálisabban szervezhetik meg az életüket.

A McKinsey Global Institute elemzése szerint az okostechnológiához kapcsolódó üzleti tevékenység 2025-re éves szinten 11 milliárd dollárt mozgat majd meg. 2016-ban és a következő években a nagy áttörést például az IoT kiterjesztése jelentheti a gyártás, a közlekedés és a szállítmányozás területére.

Prediktív karbantartás

Gondoljuk csak bele, hogy mekkora üzleti hasznosságot jelenthet pusztán az, ha egy gyártósor eleme alkalmas az öndiagnosztikára és előre tudja jelezni a várható műszaki problémákat. A gyár azelőtt megelőzheti a bajt, mielőtt az megtörtént volna, megkímélve magát a gyártás leállásából fakadó veszteségektől és további eszközök esetleges meghibásodásától.

Az informatikai szolgáltatók feladata olyan könnyen skálázható, gyors és nagy számítási kapacitással rendelkező rendszerek létrehozása, amelyek biztonságot garantálnak minden szereplőnek, a vállalatoktól kezdve a munkavállalókon át a magánszemélyekig – összegezte Bartha Péter, az Avnet Technology Solutions magyarországi ügyvezetője.

#2 Mindent átfog a Dolgok Internete

A jövőben tovább emelkedik a mobileszközökön végrehajtott interakciók száma, a többi között annak köszönhetően, hogy egyre több szervezet készíti el saját alkalmazásait, melyekkel fogékony felhasználókra is találnak.

2016 azoknak az alkalmazásalapú megoldásoknak az éve lesz, amelyek megkönnyítik a kommunikációt a cég és az ügyfelek között, egyúttal gördülékenyebbé teszik az adatok áramlását.

A siker kulcsa az alkalmazások tervezésekor is az ügyfél-elégedettségben rejlik, amelyet személyre szabott felhasználói élménnyel lehet elérni. A perszonalizált tartalmak létrehozásában a felhasználói viselkedés elemzése nyújt segítséget, valamint azok az adatok, amelyek a mobilalkalmazásokból, illetve a Dolgok internetében összekötött eszközből származnak – részletezte a szakértő.

Az IoT bővülése ezzel együtt oda vezet, hogy bár egyre több technológiai eszközt használnak a felhasználók, az összekötöttségnek köszönhetően ez nem feltétlenül tudatosul bennük, hiszen egységes élményt adnak számukra.

Sci-fi megoldások otthonra

Például az intelligens eszközökkel és funkciókkal felszerelt otthon kényelmesebbé válik, és ezt a kényelmet akár a kanapén ülve karunkon egy csatlakoztatott órával is átélhetjük. Csak egy mozdulat rajta mielőtt zuhanyozni megyünk, és beindíthatjuk a fűtést a fürdőszobában az okostermosztát segítségével, vagy lekapcsolhatjuk a világítást a szobában, ahogy elkezdünk nézni egy filmet a Netflixen. A konyhában pedig látva, hogy kifogyóban van a tej, a hűtőn keresztül rendelhetünk belőle egy kartonnal, otthonunktól távol pedig ellenőrizhetjük lakásunk biztonságát.

#3 Gépi tanulás

A Big Data és az adatanalitika segítségével olyan mennyiségű és minőségű adatot állhat rendelkezésre az üzleti döntések előkészítéséhez, ami korábban elképzelhetetlen lett volna. Felmerülhet a kérdés, hogy vajon mi történne akkor, ha a „Nagy Adat” és az analitika mögött álló rendszerek nem állnának meg a múlt adatainak vizsgálatánál, hanem – felismerve az emberek számára akár láthatatlan trendeket és folyamatokat – előre jeleznék a jövőt.

Ha Google, Facebook vagy Amazon felhasználók vagyunk, már lassanként saját magunk is megtapasztalhatjuk, hogy a rendszerek elemezve múltbeli tevékenységünket, olyan tartalmakat, reklámokat és ajánlatokat juttatnak el hozzánk, amelyek tapasztalataik szerint érdekesek lehetnek számunkra.

A gépi tanulásban rejlő üzleti lehetőség egyre több cég számára kerül elérhető közelségbe, ami idővel azzal járhat, hogy lépten-nyomon a számunkra érdekes dolgok találják meg a potenciális vásárlókat a világban.