Jön az adatözön – A Big Data átformálja a cégeket

Jön az adatözön – A Big Data átformálja a cégeket

Jön az adatözön – A Big Data átformálja a cégeket

még több IoT

2 perc

A hatalmas mennyiségű adatok miatt a jövőben az elemzők mellett adattudósokra lehet szükségük a vállalatoknak.

A Big Data új távlatokat nyit a vállalati értékteremtésben – mondta Thomas H. Davenport, a bostoni Babson College professzora, nemzetközileg elismert szakértő. A lehetőségeket négy kategóriába sorolta: jobb, gyorsabb döntéshozatal, költségmegtakarítás, termék- és szolgáltatás-optimalizálás, valamint hatékony kockázatmenedzsment.

Davenport a Horváth & Partners csoport stuttgarti konferenciáján rámutatott, hogy a Big Data által kínált lehetőségek kiaknázása nélkül ma már nem lehetnek sikeresek a vállalatok. Versenyképességük megőrzése érdekében szokatlanul nagy mennyiségben és gyorsasággal kell feltárniuk és feldolgozniuk új adatforrásokat.

Mint mondta, statisztikai és matematikai elemzéseket mindig is végeztek, az újdonság az, hogy a digitalizáció következtében az adatáramlás hihetetlenül megnőtt, és közben ugyanolyan mértékben dinamikusan változik is. Emiatt nem csak a technológia és a menedzsment folyamatok alakulnak át, de a társaságok felépítése és kultúrája is.

A vállalatoknak ma már nem elegendő egyszerű elemzőket alkalmazniuk, helyettük adattudósokra (data scientist) van szükség. „Ezek a szakemberek jó matematikai érzékkel rendelkeznek, fáradhatatlanul dolgoznak az adatmodellekkel, és a Big Data korszakban mindent meghatározó algoritmusokat fejlesztenek ki, amelyekkel a stratégiai döntéseket előkészítik, az operatív döntéseket pedig – mint például az árképzést – önállóan meghozzák és végrehajtják” – mondta a szakértő.

Vitathatatlanul jobb prognózisok jöhetnek

Mások is egyetértettek Davenporttal abban, hogy a Big Data átformálja a szervezeteket. A legnagyobb európai adatelemző cég, a Blue Yonder alapítója, Michael Feindt professzor például arra hívta fel a figyelmet, hogy a különböző részlegek közötti hatalmi harcok és a mindig visszatérő tévhitek több százmillió euróba kerülnek a vállalatoknak. Ezt a kárt azonban tényadatok és korszerű előrejelző algoritmusok segítségével el lehet kerülni, hiszen így a szokásosnál vitathatatlanul jobb prognózisokat lehet előállítani.

Lothar Burow, a Bayer vegyipari óriáscég üzleti intelligencia vezetője szerint pedig a cégeknek át kell alakítaniuk az üzleti modelljüket és a döntési mechanizmusaikat annak érdekében, hogy a saját előnyükre fordíthassák ezt a hatalmas adatmennyiséget, amely különben maga alá temeti őket.