Kényelem a levegőben – és a reptereken

Kényelem a levegőben – és a reptereken

Kényelem a levegőben – és a reptereken

még több IoT

5 perc

Egyre több repülőtér és légitársaság a Dolgok Internete (IoT) segítségével próbálja hatékonyabbá és kényelmesebbé tenni az utazást. Hajszálpontos lokáció a reptereken, robotizált parkolás, arcfelismerő rendszerek – ezek mind létező technológiák, amelyek a jövőben egyre inkább elterjedhetnek.

Az Internet of Things az élet egyre több területén jelenik meg, nincs ez máshogy a személyszállítással sem. A repterek mindig is törekedtek arra, hogy az utasok gyorsan és kényelmesen jussanak át a kötelező körökön, hogy a várakozás legnagyobb részét vásárlással és kikapcsolódással tölthessék – de ugyanakkor a gépüket se késsék le.

Csomagkövetők

A különböző rögzített és mozgó jeladók forradalmasíthatják a poggyászok, csomagok nyomkövetését. Ezek segítségével minimálisra csökkenhet az elveszett bőröndök száma, hiszen az utas útközben akár személyesen is nyomon követheti azokat. 

Itt az okosbőrönd - akár "űrutazáshoz" is

A járatinformációs értesítéseket is egyre több helyen használják: külön reptéri vagy a légitársaság által üzemeltetett alkalmazások személyre szabott üzeneteket küldhetnek a jeggyel rendelkezőknek. Például arról, hogy mikor kezdődik a check-in vagy a beszállás az adott járatokra. 

Ezen túl egyre több módja nyílik a reptereknek is nyomon követni az utasokat. Dubai egyik repterén, ha valaki a duty free boltban fizet, az eladó a beszállókártya leolvasásakor pontos információkat kap a járatról, így ő is szólhat, ha az utas késésben lenne.

Robotizált parkolás  

Esélyes, hogy a jövőben nem kell azon sem aggódnia, hogy parkolóhely hiányában lemarad a gépéről. Az egyik IoT-megoldás azt segíti, hogy a reptéri parkoló bejáratánál egy automatizált targonca vegye át az irányítást az autó felett. A sofőr egy digitálisan leolvasható parkolójegyet kap, amely segítségével a visszaérkezésnél azonnal érzékeli őt a rendszer, és a kocsija ott várja majd a kijáratnál. 

Egyelőre ez a lehetőség még csak a düsseldorfi reptéren működik tavaly július óta, de tipikusan az az ötletes innováció, amelyet könnyen, átépítés nélkül üzembe lehetne állítani.

Arcfelismerés, légi internet

A fentieken túl is még rengeteg apróság van, ahogy a gépek közti kommunikációs technológia – az M2M – megkönnyítheti az utazást. Egyre több légitársaság biztosít vezeték nélküli internetelérést a gépein, vagy akár olyan rendszereket üzemeltetnek, amelyen keresztül az utas a helyén ülve rendelhet különböző szolgáltatásokat.

A szingapúri Changi reptéren például az újonnan épített terminálban arcfelismerő rendszereket telepítenek, amelyek segítségével a tervek szerint jelentősen felgyorsul majd az útlevelek ügyintézése.

Forrás: Silicon Angle