Már a patkánycsapda is lehet okos

Már a patkánycsapda is lehet okos

Már a patkánycsapda is lehet okos

még több IoT

3 perc

Koppenhága csatornarendszerében korábban ijesztőmód elszaporodtak a patkányok, a problémára egy svéd kártevőirtó, az Anticimex felokosított csapdát dolgozott ki.

A 2012 alapított cég hirtelen növekedésnek indult, és napjainkra már 18 országra terjesztette ki működési körét. Az elmúlt időszak erőteljes bővülését részben az IoT-re fókuszáló stratégiájuk tette lehetővé. Daniel Spahr, a vállalat IT-vezetője felidézte, hogy a történet a koppenhágai patkányinvázióval kezdődött, amikor is a cégalapító egy mozgásérzékelőkkel felszerelt csapdában látta a probléma megoldását.

Dolgok Internete vs. kártevők

A raktározást is forradalmasíthatja az IoT

A rágcsálók elleni védekezés hagyományos módszerei igencsak körülményesek, és nem szolgálnak túl sok információval a kártevők életéről. Többnyire egyszerű mechanikus csapdákra kell gondolni, melyeket egy dolgozó jobb esetben hetente, vagy legtöbbször inkább havonta egyszer ellenőriz. Hogy a fennmaradó 29 napban mi történik a csapda környékén, arról nincs információ.

Az Anticimex megoldása azonban rendelkezik beépített mozgásérzékelővel és kommunikációs lehetőségekkel is. Így a felelős személyzet folyamatosan értesítést kap, ha egy csapda foglyul ejtett egy állatot, de már azt is jelzi, ha csak a környéken mozgolódnak a rágcsálók. Ezen felül az eszköz természetesen a lemerülő akkumulátorról is figyelmeztet, hogy működése zökkenőmentes maradhasson.

A rendszer ráadásul egyszerű SIM-kártyákon és SMS-üzeneteken alapul. Ez segít abban, hogy a készülék kisméretű legyen és energiahatékonyan működjön. A megoldás ugyanakkor a biztonságot is szolgálja, elvégre nehezebb feltörni egy rendszert, amely kizárólag rövid szöveges üzenetekre épül.

Új fejlesztések

A kezdeti megoldás gyakorlatilag csak „buta” adatbázisként funkcionált, mely a rövid visszajelzéseket sorolta fel. Azóta az IFS szoftvercéggel való együttműködésnek köszönhetően komplexebb, a Dolgok Internete elvárásainak megfelelő adatbázisrendszert építettek ki, melyből már nemcsak az adott csapdákra vonatkozó információkat lehet visszakeresni, hanem a szélesebb körű trendeket is. Az új típusú adatgyűjtés segítségével ráadásul a hibás akkumulátorokat is könnyebben ki lehet szűrni, így egyfajta prediktív karbantartás is megvalósul.

A vállalat üzleti modellje az eszközértékesítés helyett a szolgáltatás biztosítását helyezi előtérbe. A cég tehát kártevő-mentesítést biztosít a megrendelőnek, ezek után pedig a telepítést és a karbantartást is saját munkatársaik intézik. 

Ez azt is jelenti, hogy a rágcsálókkal küzdő cég vagy társasház többnyire nem lát rá közvetlenül az adatokra, ugyanakkor az informatikai vezető szerint a jövőben olyan fejlesztéseket is terveznek, melynek segítségével bizonyos kiértékeléseket, következtetéseket az ügyfél is rendszeresen ellenőrizhet.

Forrás: Network World