Vodafone: már a vállalatok negyede használ M2M-megoldásokat

Vodafone: már a vállalatok negyede használ M2M-megoldásokat

Vodafone: már a vállalatok negyede használ M2M-megoldásokat

még több IoT

3 perc

„A versenyképesség növekedése, gyors megtérülés, változó vállalati működés: ezek a legfontosabb eredményei az M2M-technológia bevezetésének” – emelte ki Király István vállalati szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettes a most megjelent Vodafone M2M Barométer 2015 jelentést bemutatva.

A globális felmérés szerint egy év alatt 23 százalékkal nőtt az M2M-technológiát használó vállalatok száma, így világszerte a cégek több mint negyede használ a termelékenység javítására valamilyen machine-to-machine (gépek közötti) megoldást.

A Vodafone, mint a világ vezető M2M-szolgáltatója, immár harmadik alkalommal publikálta a Circle Research közreműködésével elkészített tanulmányt.

A jelentés 16 országban, 7 iparág 650 vezető szakemberének megkérdezésével készült.A kutatás fő megállapítása, hogy a háztartási eszközöktől kezdve az ipari berendezésekig egyre több helyen jelenik meg a dolgok internete, vagyis egyre több helyen alkalmazzák az okoseszközöket összekötő technológiákat, hálózatokat és szolgáltatásokat.

Így nyernek a vállalkozások

A megkérdezett cégek 83 százaléka közölte, hogy az M2M-fejlesztésekkel nőtt a versenyképességük, 59 százalékuk pedig a szükséges beruházások jelentős és gyors megtérülésről számolt be.

A gépek közti technológiák bevezetésében élen járó amerikai cégeknél a fogyasztói és háztartási okostermékek esetében a leggyorsabb a megtérülés – itt a társaságok 41 százalékánál ez az időszak 6 hónapnál is rövidebb volt.

2013-ban, az első M2M Barométer megjelenésekor csupán a vállalkozások 12 százaléka használt ilyen típusú megoldásokat. A friss jelentés szerint a korai belépők már most komoly üzleti előnyöket tapasztalnak, a megkérdezettek 81 százaléka bővítette is a machine-to-machine technológiák alkalmazását az elmúlt egy év során.

Szektorok és fejlesztések

A leggyorsabb, 88 százalékos felhasználási növekedés a kiskereskedelmi szektort jellemezte, itt egyre népszerűbbek a boltokban használt digitális feliratok, az intelligens fizetési megoldások és az ellátási lánc optimalizálására használt rendszerek

A jelentés szintén figyelemreméltó, 47 százalékos növekedést tárt fel az egészségügyben, ahol a machine-to-machine technológia használható például betegek távfelügyeletére, vizsgálati adatok gyűjtésére. De a közműveknél is 32 százalékos volt a növekedés, elsősorban a világszerte az energiahatékonyságot támogató okosmérőeszközök térnyerésének köszönhetően.

Eközben az autógyártóknál is egyre inkább alapvetés, hogy az új járműveket M2M-technológiákkal is felszereljék, ezért az úgynevezett „összekapcsolt járművek” (connected car) számának növekedésével ebben a szegmensben is 14 százalékkal magasabb volt az M2M-alapú rendszerek használata.  

Úton a big data felé

Az M2M Barométer szerint egyre kifinomultabb megoldásokra használják a vállalkozások a gépek közti technológiát, és ezek egyre inkább integrálódnak a különböző felhőalapú megoldásokkal, illetve egyre nagyobb szerepük van a begyűjtött adathalmazok, az úgynevezett „big data” kielemzésében is.

A cégek, amelyek ezen a területen befektettek, jelentős változásról számoltak be üzletvitelükben: 69 százalékuk szerint az M2M alapjaiban változtatta meg a működésüket.

A dolgok internete a korábbiakban soha nem tapasztalt ütemű átalakulást jelent az üzleti világnak. A gépek közötti kommunikáció legalább olyan alapvető hatást gyakorol a mindennapi üzletvitelre, mint egy generációval ezelőtt az asztali számítógépek megjelenése, amivel jelentősen megnőtt a termelékenység és a versenyképesség, miközben új terek nyíltak az innovációra” – összegezte Király István.

A teljes angol nyelvű tanulmány innen tölthető le.A vezérigazgató-helyettes szerint a jelentés egyik különösen figyelemre méltó eleme, hogy a kiskereskedelemben és az egészségügyben különösen gyors az M2M térnyerése, mivel egyre több cég ismeri fel a versenyképesség növelésében rejlő lehetőségeket.

„Meggyőző kiadáscsökkentési adatokat láthattunk, továbbá az ügyfélmegtartást támogató új eszközökkel is megismerkedhettünk, így joggal várható, hogy Magyarországon is egyre több M2M-beruházás valósul meg” – tette hozzá a szakértő.