Egyre többen fizetnének okostelefonnal

Egyre többen fizetnének okostelefonnal

Egyre többen fizetnének okostelefonnal

pénzügy

3 perc

Magyarország a digitális számlafizetés terén jóval a régiós átlag fölött van, az okostelefon mellett pedig a válaszadók szívesen használnák személyi igazolványukat is fizetésre – derül ki a Mastercard legújabb kutatásából.

A felmérés szerint a közép-kelet európai régió kilenc országában (Ausztria, Bulgária, Csehország, Horvátország, Lengyelország, Magyarország, Románia, Szerbia  és Szlovákia) a fogyasztók jobb véleménnyel vannak a digitalizációról, mint a kontinens nyugati felén. A megkérdezettek többsége elégedettebb a digitalizációval, és pozitívabban látja az innováció hatását a társadalomra, mint a Nyugat-Európában élők.

Hasonlóan más régiókhoz, a közép-kelet európaiak kezében is szinte állandóan ott van az okostelefon. Az itt élők egy hétköznap átlagosan 4,1 órát eltöltenek az eszközök használatával, de a bolgároknál ez akár napi öt óra is lehet. A nyugat-európai átlag 3,3 óra. 

Az olyan jól ismert funkciókat, mint az emailezés, internetes keresés a válaszadók közel 90 százaléka használja. Ezek után a közösségi média, online üzenetküldés és online vásárlás következik a legnépszerűbb digitális szolgáltatások között. A régiós fogyasztók 80 százaléka elégedett az innováció mennyiségével a közösségi média, az utazás, a vásárlás és a fizetési szolgáltatások területén, de az egészségügy, a közoktatás és a közösségi közlekedés kapcsán a régió minden országában szeretnének több ilyet látni. 

A kutatás arra is rávilágított, hogy a fizetési alkalmazásokon belül a számlafizetésre fókuszáló megoldások (hazánkban például az iCsekk) a legnépszerűbbek. Azokban az országokban, ahol ilyen szolgáltatások elérhetőek, a megkérdezettek 65 százaléka használ is ilyet. 

Miközben a válaszadók lelkesek az innováció iránt, a bankszámlájuk biztonsága a prioritás, különösen, ha fizetésről van szó. A személyes adatok biztonsága a második legfontosabb tényező, de a bolgárok esetében ez magasabb az átlagnál. Az, hogy mivel biztosítják szívesebben a fizetési műveleteket egyes országokban változó. Például Szerbiában, Bulgáriában és Magyarországon, de különösen Romániában a megkérdezettek szívesebben használnának biometrikus hitelesítést. 

Hazai körkép

Magyarországon a régiós átlaghoz képest összességében kicsit kevesebbet használjuk a digitális szolgáltatásokat, de a közösségi média, az online zenehallgatás és a fotómegosztás terén aktívabbak vagyunk. Kimagasló a digitális szolgáltatásokkal (online vagy mobilon) történő számlafizetés, amelyben a magyar átlag (54%) duplája a régiósnak (27%). 

Arra a kérdésre, hogy milyen okoseszközzel váltanák ki szívesen a bankkártyájukat, a magyar válaszadóknál is az okostelefon (57%) volt a leggyakoribb válasz, de a régiós átlaghoz képest többen vannak, akik személyi igazolványukat (29%) vagy okosórájukat (21%) használnák a plasztik helyett. 

A vásárlás hitelesítését tekintve Európában már szinte mindenhol előnyben részesítenék az ujjlenyomatot a PIN-kóddal szemben, ráadásul a magyarok még lelkesebbek az új technológia iránt, a válaszadók 40 százaléka használná ezt a megoldást a PIN (31%) helyett. Ezek után nem is meglepő, hogy nagyobb arányban (70%) is bíznak a biometrikus hitelesítésben, mint a régiós átlag (61%).