4 tipp, hogy biztonságosak legyenek a jövő autói
4 tipp, hogy biztonságosak legyenek a jövő autói
2016. október 31.
Az amerikai Gartner piackutató előrejelzése szerint 2020-ra mintegy 250 millió automatizált gépkocsi fog száguldozni a világ útjain. Minthogy csupán négy év van hátra eddig az időpontig, az összekapcsolt járművek, illetve a sofőr nélküli, autonóm modellek gyártóinak érdemes már most elkezdeniük a felkészülést.
Cikkünkben összegyűjtöttük, melyek azok a legfontosabb irányelvek, amelyeket az autóipari vállalatoknak szem előtt kell tartaniuk, hogy az önjáró kocsik nyújtotta vezetési élményt a lehető legbiztonságosabbá tegyék:
Kockázatelemzés
Rendkívül fontos, hogy a fejlesztők ismerjék és megértsék az internetre kapcsolt járművek alkotta rendszer valamennyi sérülékeny pontját. Az OEM – Original Equipement Manufacturers – vállalatoknak ezért egy minden részletre kiterjedő kockázatfelmérést kell készíteniük, hogy a biztonsági elemeket a tervezés során is beépíthessék az összekapcsolt autókból összeálló ökoszisztémába. Az OEM kifejezés arra a helyzetre utal, mikor egy vállalat az eredeti gyártótól megvesz egy terméket, majd a sajátjaként adja azt tovább, általában valamilyen nagyobb termék részeként.
A Juniper Research piackutató cég egyik új felmérése szerint az összekapcsolt járművekben található infotainment – információs és szórakoztató funkcióval ellátott – rendszerek generálják majd a gépek közötti M2M-alapú adatforgalom 98 százalékát 2021-re. Ez olyan hihetetlen mennyiségű információhalmaz, ami egészen biztosan számot tart a hackerek érdeklődésére, ezért is érdemes előre megtervezni az adatvédelmi intézkedéseket.
Le a hamisítókkal
A gyártóknak arról is gondoskodni kell, hogy az internetre kapcsolt eszközöket olyan hardverrel, illetve szoftverrel védjék meg, amelyet nem lehet hamisítani. Vegyük például azokat a beépített elemeket, amelyek extra biztonsági hálóként szolgálnak a visszaélésekkel szemben, miután a személyes adatokat egy ebből a célból létrehozott, védett platformon tárolják.
Kódolás, titkosítás
Az is elkerülhetetlen, hogy a gyártó cégek titkosítsák és az aláírásukkal lássák el az operációs rendszert, hogy megvédjék a szoftvert a támadásoktól. A titkosító kulcsok nélkül a kódolt szoftver hasznavehetetlen, az elektronikus aláírás szintén egy újabb biztonsági elem, hogy kizárólag érvényesített szoftver futhasson a készüléken.
Hitelesítés
Kulcsfontosságú feladat az is, hogy az OEM vállalatok megbízható hitelesítési megoldásokkal lássák el az eszközt. A kéttényezős hitelesítés előnye, hogy egyfelől egy olyan adatra épül, amelyet a felhasználó ismer (mint amilyen a jelszó), másfelől egy olyan dologra, amelynek a birtokában van (ujjlenyomat, hangfelismerés). Ez szintén további biztonsági hálóként funkcionál, hiszen a hitelesítésnek köszönhetően csak a jogosultsággal rendelkező személyek férhetnek hozzá az összekapcsolt autók operációs rendszeréhez.
Forrás: IoT Now