5G-n beszélgető autók: kulcsszereplő lehet Magyarország?

Kapcsolódó cikkek

5G-n beszélgető autók: kulcsszereplő lehet Magyarország?

5G-n beszélgető önvezető autók: kulcsszereplő lehet Magyarország?

autó

3 perc

A gépkocsi már ma is több egyszerű személyszállító eszköznél: a fejlett infotainment rendszerek segítik a kommunikációt, a valós idejű tájékozódást, az utasok szórakozását, felügyeletét, egyre fejlettebb vezetéstámogató rendszerek szolgálják a biztonságot. A hálózatba kapcsolt járművek hamarosan már nemcsak a sofőrrel, de egymással és az okosúthálózattal is képesek lesznek kommunikálni. Ehhez azonban egy kellően gyors és stabil kommunikációs platformra van szükség. Megbízható 5G hálózatra mindenhol.

Tavaly 250 millió olyan gépjármű közlekedett a világ úthálózatán, amely kommunikációs hálózatba volt kötve, 2025-től pedig eljöhet az az időszak, amikor minden eladott új autó képessé válik a vezeték nélküli kommunikációra. Ezzel kézzelfogható közelségbe kerülhet az önvezető járművek néhány évtizede még csak sci-fikben vizionált korszaka. Ám addig még az autógyártókra, a közlekedési infrastruktúrák tulajdonosaira és főleg a vezeték nélküli hálózatokat üzemeltető cégekre komoly munka vár, mert stabil és széles körű 5G lefedettség nélkül mindez nem valósulhat meg.

Zalaegerszegen száguldhatnak az önjáró tesztautók

A ténylegesen „autonóm” járművek globális térnyeréséhez széles körű iparági összefogásra is szükség van a hálózati hatás megteremtése érdekében – éppúgy, ahogyan az autózás hajnalán, a XX. század elején. Akkor elsősorban az úthálózat továbbfejlesztése vált szükségessé ahhoz, hogy egyre több jármű közlekedhessen egyre gyorsabban, ugyanakkor a lehető legbiztonságosabban.

Ilyen összefogás kezdődött el Magyarországon is a zalaegerszegi ZalaZONE járműipari tesztpályán, ahol számos iparági szereplő együttesen vizsgálja, hogy az önvezető autók hogyan tudnak egymással és a környezetükkel kommunikálni egy központi infrastruktúrán keresztül. A tesztpályán az Ericsson épített ki 5G teszthálózatot 2019-ben, és partnereivel Magyarországon először mutatott be manővereket 5G-n kommunikáló járművekkel, valós körülményeket szimuláló környezetben.

Az Ericsson más hasonló projektekben is részt vesz: Svédországban a buszokat és teherautókat gyártó Scaniával karöltve épített ki 5G teszthálózatot Södertäljében a járművek távoli vezérlésének fejlesztésére. Nemrég pedig egy Barcelona mellett felépült tesztpályán vett részt a dedikált 5G kialakításában.

Egy autó, egy óra, 4000 gigabyte adat

Az új generációs hálózat két legfontosabb adottsága a nagyobb adatátviteli kapacitás és az alacsony késleltetés. Ezek alkalmassá teszik az 5G infrastruktúrát arra, hogy hálózatba kapcsolt járművek sokasága legyen képes valós időben a korábbiaknál lényegesen nagyobb adatmennyiséget küldeni és fogadni, ami alapján a sofőr – legyen hús-vér ember vagy mesterséges intelligencia – jó döntést tud hozni.

A mesterséges intelligencia és más feltörekvő technológiák támogatásával gyors ütemben fejlődnek a vezetéstámogatásra, a jobb járműteljesítményre, a forgalomfigyelésre és az energiahatékonyságra vonatkozó fejlettebb szolgáltatások. Elemzői előrejelzések szerint egyetlen önvezető autó egyetlen óra alatt 4000 gigabyte adatot generál.

A technológia révén az út mentén elhelyezett szenzorok, illetve közlekedésirányító rendszerek jelzést küldjenek a gépkocsiknak, így például egy balesetről vagy egy lámpás csomópont terheltségéről azonnal értesülhet a vezető, ami alapján pedig új, gyorsabb útvonalat választhat.

Az állandó út-jármű kommunikációs kapcsolat elterjedésével a közlekedés dinamikája alapjaiban változhat meg, hiszen az útvonal és a sebesség automatikus optimalizálása nagyban csökkentheti a nagyvárosok forgalomterhelését és a dugók kialakulásának esélyét. A kevesebb dugó nemcsak kevesebb környezetszennyezéssel, hanem gazdasági előnyökkel is járhat, hiszen több időnk jut produktív tevékenységekre.

Az 5G hálózatokon a szolgáltatás zökkenőmentes folytonossága határokon átnyúlóan is garantálható. A határokon átnyúló átadások elengedhetetlenek ahhoz, hogy a nemzeti hálózatok közötti folyamatos vezetési élményt lehessen biztosítani, amikor a csatlakoztatott és autonóm járművek átmennek egyik országból a másikba.