A jövőben elfelejthetjük a piros lámpákat?

A jövőben elfelejthetjük a piros lámpákat?

A jövőben elfelejthetjük a piros lámpákat?

autó

2 perc

A Ford Angliában tesztelte a járművek közötti kommunikációs technológiát.

A tavaly októberi kísérlet Milton Keynes utcáin „élesben” zajlott, célja pedig a biztonságosabb közlekedés és az ütközések elkerülése volt. A projekt a brit kormány által finanszírozott UK Autodrive program keretében történt. A kereszteződésekben használható IPM (Intersection Priority Management) technológia révén elkerülhetővé válhat, hogy a gépjárművek feleslegesen álljanak meg az egyes csomópontokban, veszélyeztetve ezzel a közlekedést és lassítva a forgalmat.

Az IPM a V2V (vehicle-to-vehicle), vagyis járművek közötti kommunikációt használja arra, hogy az egymás közelében lévő gépjárműveket „összehangolják”, így az autók biztonságosan áthaladhatnak a kisebb kereszteződéseken anélkül, hogy meg kellene állniuk.

A Ford szerint egy-egy gépjármű évente átlagosan kétnapnyi időt tölt el a közlekedési lámpáknál várakozva, nem beszélve arról, hogy a balesetek 60 százaléka is a lámpákhoz köthető. Az új megoldással nemcsak pénz és üzemanyag takarítható meg, hanem a felesleges fékezésen kívül kevesebb lehetne az indokolatlan (és sokszor szintén veszélyes) gyorsítás is.

Christian Ress, a kutatási részleg vezetéssegítő (Driver Assist) technológiákért felelős vezetője kiemelte: a kereszteződések és a közlekedési lámpák kritikus pontnak számítanak sokak számára, az intelligens technológia révén azonban tudatosabb közlekedés és együttműködés alakítható ki az utakon.

A tesztjárművekbe telepített V2V kommunikációs rendszereknek köszönhetően láthatóvá válik a többi gépkocsi lokációja, útiránya és sebessége. A fedélzeti IPM rendszerek pedig képesek azonosítani a következő kereszteződést, illetve azt is, hogy a közeledő járművek hogyan szeretnének áthaladni a csomóponton. A kísérletben „hagyományos” gépkocsik vettek részt, de a tervek szerint az önvezető autók esetében is jól hasznosítható ez a technológia.