A versenypályákat is meghódítanák az önvezető autók
A versenypályákat is meghódítanák az önvezető autók
2017. március 02.
A sofőr nélküli közlekedés minden bizonnyal alapjaiban átalakítja a hétköznapi ingázást, de nem szabad figyelmen kívül hagyni azt sem, mekkora változást hozhat a technológia az autóversenyzés számára.
Az önvezető gépkocsik fejlesztői általában sokkal nagyobb szabadságot kaphatnak, mint a hagyományos modellek tervezői: el lehet hagyni a volánt, foroghatnak a székek, hiszen a sofőröknek vezetniük sem kell, de még az sem feltétlenül szükséges, hogy az utat nézzék. Ezek mellett a Roborace tervezői bemutatták, hogy milyen lenne az a világ, amikor már az emberi tényezőt teljesen kihagynák az autóversenyzésből is.
A projekt lényege, hogy a Formula 1-hez hasonló száguldó cirkuszt teljesen autonóm modellek népesítsék be. Így maguk a járművek teljesen áramvonalasak lehetnek, a kerekeket terelőlapok mögé rejtették, pilótafülkének pedig nyomát sem találni.
The car of the future is here. Introducing Robocar. #Roborace #MWC17 #Robocar pic.twitter.com/Ggyn08kI8P
— Roborace (@roborace) February 27, 2017
A héten megrendezett barcelonai Mobile World Congressen bemutatott darab tervezője igen szép önéletrajzzal jelentkezhetett a feladatra: Daniel Simon azon túl, hogy a Volkswagennel, az Audival, a Bentley-vel és a Bugattival is dolgozott együtt, olyan híres filmek járműveit is tervezte, mint például a Prometheus, az Amerika Kapitány vagy a Tron: Örökség.
Az újonnan bemutatott darab meghajtásáról keveset lehet tudni azon túl, hogy biztosan elektromos lesz. Méreteit tekintve a jármű valamivel kisebb, mint Formula 1-es társai, szenzorokat tekintve pedig öt LIDAR-érzékelővel, két radarral és hat kamerával van felszerelve. Az önvezető egység „agyát” az Nvidia tervezte, és a cég Drive PX2 mesterséges intelligencia chipjét építették be.
Felturbózott akadályverseny
A Roborace a tervek szerint egyszer majd nagy nemzetközi verseny lehet, ahol különböző önvezető modellek fejlesztői indíthatják egymás ellen járműveiket. Egyelőre ebbe az irányba elindulva a Formula E (amelyben csak teljesen elektromos meghajtású versenyautók vesznek részt) keretein belül kezdenek versenyezni.
Az első ilyen alkalommal egy nagyobb verseny előtt két önvezető kocsi állt ki egymás ellen. Ezek a fenti videóban is látható fejlesztői változatok voltak csak, és még rendelkeztek pilótafülkével, de abban nem ült senki. A nem éppen hétköznapi összecsapás során azonban egy kutya szaladt a pályára, az egyik járgány pedig megpróbálta kikerülni a nem várt akadályt, de a falnak csapódott és összetört.
A fejlesztőknek mindez új ötleteket is adott, és a jövőben elképzelhető, hogy nem csak egyszerűen a sebesség fog számítani az automatizált kocsik versenyein. A pályát ugyanis tele lehet szórni akadályokkal is, így jobban tesztelhetővé válnak a sofőr nélküli technológiát biztosító szoftverek.
A tervek szerint a tényleges versenyeken majd a csapatok mind kapnak egyet-egyet a most bemutatott új járműből, a szoftveres hátteret azonban teljes egészében nekik kell biztosítani. Így a megmérettetés során olyan új megoldásokra is fény derülhet, melyek később eljuthatnak a hétköznapi közlekedésbe is.
Forrás: Wired