A vészfék adhat lendületet az önvezető autóknak

A vészfék adhat lendületet az önvezető autóknak

A vészfék adhat lendületet az önvezető autóknak

autó

2 perc

A Bosch elemzése szerint egyre nagyobb számban találhatók vezetéstámogató rendszerek az európai piacon: már most számos új autó fékez önállóan Németországban, Hollandiában, Belgiumban és például Nagy-Britanniában is a balesetek elkerülésére.

Az automatikus vészfékrendszerek nagyarányú elterjedésében komoly szerepet játszik az Euro NCAP (európai új autóértékelő program) értékelési rendszere is: a fogyasztóvédelmi szervezet töréstesztjein elérhető ötcsillagos eredményhez 2014 eleje óta szükséges az ilyen típusú segédrendszer is. 

„Meglátásunk szerint az automatikus vészfékrendszerek gyors terjedése, valamint a hétköznapi közúti gyakorlatba történő beágyazódásuk egyaránt az automatizált vezetés felé tartó utat egyengetik” – hangsúlyozta Dirk Hoheisel, a Bosch igazgatótanácsának tagja. A szakértő szerint ugyanis minél jobban ismerik az emberek az önvezető autók alapját jelentő vezetéstámogató rendszereket és az azokkal járó előnyöket, annál kevésbé idegenkednek majd az effajta technológiáktól. 

A vállalat elemzése szerint a követési távolságot is figyelő adaptív sebességszabályozó (ACC) is nagy népszerűségnek örvend az autóvásárlók körében: ez a vezetéstámogató „asszisztens” a 2015-ös évben az új német személyautók 11 százalékában volt megtalálható.

A parkolási vezetéstámogató rendszerek (az egyszerű távolságmérő szenzoroktól a kormányzást is végző parkolóasszisztensekig) minden második újonnan forgalomba helyezett személyautóban könnyítik meg a manőverezést. Az újonnan vásárolt járművek 16 százaléka felügyeli a sávváltást vagy tartja önállóan a választott forgalmi sávot, míg a gépkocsik 11 százalékába integráltak a közlekedési táblákat kamera segítségével felismerő rendszert.

Európában és a tengerentúlon is terjednek az automatikus vészfékrendszerek

A 2015-ben újonnan forgalomba helyezett személyautók közül Hollandiában 32, Belgiumban 30, Németországban 25, Nagy-Britanniában 21, míg Spanyolországban 16 százaléka segítette a vezetőt automatikus vészfékezéssel. Mindeközben pedig az Egyesült Államokban 20 autógyártó folytat tárgyalásokat, hogy a megoldást 2022-re alapfunkcióvá tegyék.

A balesetek elkerülésében is segédkező fejlesztések radar és/vagy kamera segítségével figyelik a jármű előtti útszakaszt. Amennyiben a gépkocsi az adott forgalmi sávban található akadályt kritikus mértékben megközelítené, a rendszer rögtön figyelmezteti a járművezetőt – ha a vezető nem reagál időben, akkor az autó önműködően vészfékezést hajt végre. 

A Bosch baleseti kutatásai alapján a technológia segítségével csak Németországban a személyi sérüléssel járó ráfutásos balesetek akár 72 százaléka is elkerülhető lenne.