A Waymo nagyot gurít az önvezető piacon

Kapcsolódó cikkek

A Waymo nagyot gurít az önvezető piacon

A Waymo nagyot gurít az önvezető piacon

autó

6 perc

A kaliforniai cég hamarosan a nagyközönség számára is elérhetővé teszi az autonóm technológiát, az önvezető kisbuszokban sofőr és ellenőrző személyzet nélkül is lehet majd utazni.

A sofőr nélküli technológia fejlesztésének tekintetében nehéz objektív mérőszámot találni arra, melyik csapat jár legelőrébb, de kijelenthető, hogy még annak idején a Google égisze alatt indult Waymo fejlesztői az elsők közt vágtak bele a munkába. A hosszú tesztidőszak után, idén októberben az arizoniai Phoenixben megkezdődött a tényleges személyzet nélküli üzem, és állítólag hamarosan az átlagfelhasználók is kipróbálhatják a technológiát.

Robottaxi

Ahogy azt már régóta sejteni lehet, az önvezető autókat nem úgy lehet majd vásárolni, mint a hagyományos modelleket. A legtöbb cég inkább azt tervezi, hogy a taxikhoz vagy utazásmegosztókhoz hasonlóan egy-egy útra adná bérbe a járműveket. Ennek köszönhetően egyszerre kevesebb gépkocsira lesz szükség az utakon, melyek ráadásul kevesebb parkolóhelyet is foglalnak. 

Sofőr nélkül az utakon: hogyan kategorizáljuk az önvezető autókat?

Ilyen elven működne a Waymo szolgáltatása is. A Chrysler gyártmányú minibuszokat egy Uberhez vagy Lyfthez hasonló applikáción keresztül (utóbbi szintén partnere a programnak) lehet címre rendelni, majd a célállomás megadása után biztonságosan a megadott helyre navigál a jármű.

A tervek szerint rövid ideig még egy mérnök is ül majd az autóban, hogy ellenőrizze, minden rendben zajlik-e, de ő is csak hátul, tehát a kormány mögött ténylegesen nem lesz senki.

Egyelőre természetesen viszonylag szűk területen, Phoenix Chandler nevű kertvárosának 100 mérföldes körzetében válik elérhetővé a szolgáltatás. A helyi vezetés örömmel látja a programot, és nem aggódnak az esetleges balesetek miatt, inkább örülnek a hírverésnek.

A városban már április óta zajlik a szolgáltatás tesztprogramja (ekkor még a mérnökök a volán mögött ültek). Valószínűleg az arra feliratkozott helyi lakosok próbálhatják majd ki először a teljesen önvezető autókat. Arról ugyanakkor még nincs hír, hogy ez pontosan mikor valósulhat meg, a cég közleménye szerint a „következő néhány hónapban” várható majd az éles üzem.

Miért éppen Arizona?

Érdemes szót ejteni arról is, hogy miért éppen erre a kisvárosra esett a fejlesztők választása. A kertvárosi környezet egyértelmű: a metropoliszokhoz képest jelentősen kisebb a gyalogos- és autóforgalom, annyira viszont változatos a közlekedés, hogy jó gyakorlóterepnek bizonyuljon.

Arizonára minden bizonnyal azért eshetett a választás, mert az önvezető autókhoz kapcsolódó szabályozása finoman szólva is megengedőnek mondható. Más államokkal (például a legnépszerűbb Kaliforniával) szemben a vonatkozó szabályok nem kötelezik a vállalatokat a baleseti statisztikák,vagy épp az emberi sofőr közbeavatkozását igénylő esetek közlésére.

Ennek ellenére a cég megosztott egy 41 oldalas dokumentumot járműveinek tesztfolyamatáról, melyet az Egyesült Államok közlekedésügyi minisztere „nagyra értékelt”. Elaine Cho és minisztériuma előtt mindenesetre hatalmas feladat áll, hogy megfelelően szabályozzák az önvezető technológiát, és átgondolt előírásokkal biztosítsák a járművek biztonságosságát.

A legtöbb vállalat egyelőre nem meri tényleges személyzet nélkül az utakra engedni önvezető modelljeit, nem is feltétlenül a technológiai lemaradás, sokkal inkább a szkeptikus közhangulat miatt. Így valószínűleg 2020-ig még várni kell, hogy több cég is hasonló szolgáltatást indítson, de az biztos, hogy a Waymo lépése történelmi jelentőségűnek bizonyul.

Forrás: The Verge