Autóipari összefogást sürget a Ford

Kapcsolódó cikkek

Autóipari összefogást sürget a Ford

Autóipari összefogást sürget a Ford

autó

2 perc

Az amerikai autógyártó egységes szabványt teremtene az önvezető és internetre csatlakozó autók piacán – saját fejlesztéseire alapozva.

A Consumer Electronics Show (CES) minden évben a technológiai fejlesztések legideálisabb bemutatkozó terepe, az elmúlt években már az autóipari szereplőknek is. Nincs ezzel másképp a Ford sem, mely a szakkiállításon prezentálta új vízióit, hogy miként képzeli el a városi közlekedés jövőjét.

Üzleti együttműködésekkel a hatékony fejlesztésekért

A vállalat új együttműködéseket mutatott be, melyek megszilárdíthatják pozíciójukat az autóipari fejlesztések piacán. Így például a Lyft utazásmegosztó, a Domino’s Pizza étteremlánc és a közösségi csomagküldést szervező startup, a Postmaster is az autógyártó technológiáját veheti majd igénybe saját szolgáltatásaihoz.

Ezt nagyjából úgy kell értelmezni, hogy az önvezető modellek gyakorlatilag bármikor kiegészíthetik a hagyományos szolgáltatásokat. Így például amikor a Lyft a szokásosnál nagyobb forgalmat tapasztal, a Ford autóinak bevonásával enyhíthetik a terhelést. Ha pedig valaki például a Postmasteren keresztül ad le rendelést, akkor elképzelhető, hogy nem egy emberi sofőr, hanem egy vezető nélküli autó gurul a ház elé a csomaggal.

A lényeg tehát, hogy a gyártó újfajta szolgáltatói modelleket is keres az önvezető gépkocsik alkalmazásán keresztül. Ezzel egyúttal további kisebb-nagyobb vállalatok előtt is megnyitják a lehetőségét, hogy a jövőben felhasználják a vállalat önvezető flottáját, akár konkrétan a járműveket, akár az abból származó adatokat.

A jövő mobilitásának operációs rendszere

Ezen kívül bemutattak egy új kezdeményezést a Qualcommal is (az okostelefonok terén piacvezető chipgyártóval). A két cég közös elképzeléseinek része, hogy a jövő autója az infrastruktúra minden elemével képes lesz kommunikálni majd, így egyfajta V2X (Vehicle-to-everything, vagyis jármű és minden más közti kommunikációs) rendszert létrehozva. Ez azt jelenti, hogy a jövőben az önvezető modelleknek nem feltétlenül lesz szüksége kamerákkal vagy radarral figyelni a közlekedési táblákat vagy jelzőlámpákat. A berendezések automatikusan kommunikálhatják üzenetüket a fedélzeti rendszernek, így a közlekedés minden résztvevője jóval messzebb „láthat” mint korábban.

A gyártó CES-en tartott sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy 2019 után minden Ford járműben helyet kapnak majd az új fejlesztések. Ezen kívül azonban a vállalat nemcsak saját maga szeretné, ha autói képesek lennének az internetre csatlakozva hatékonyabban navigálni a városokban: egységes platformra hívják az összes autógyártót.

Együttműködnek ugyanis a Palo Alto-i Autonomic közlekedésfejlesztő startuppal is, hogy közösen egységes városi platformot hozzanak létre Transport Mobility Cloud néven. A rendszer lényege, hogy az egymással kommunikáló autók és infrastrukturális elemek egy központi rendszerben gyűjtenék adataikat, melyhez csatlakozhatnak a városüzemeltetők és egyéb autógyártók is, így mindenki egységesen részesülhetne az internetre kapcsolt közlekedés előnyeiből.

Egyelőre kérdéses, hogy hajlandó lesz-e a többi autógyártó is együttműködni a Forddal, vagy inkább saját hasonló rendszerek kidolgozásán dolgoznak, de egy biztos: csak akkor valósulhat meg az egységes, járművek kommunikációján alapuló közlekedés, ha a gépkocsik képesek „egy nyelvet beszélni”.

Forrás: The Verge