Automatizált parkolás a jövő városában

Automatizált parkolás a jövő városában

Automatizált parkolás a jövő városában

autó

3 perc

A legújabb fejlesztések segítségével a sofőröknek szinte már csak a vezetésre kell figyelniük, és talán eljön az az idő, amikor nem lesz szükség parkolóőrökre sem.

A parkoláshoz köthető fejlesztések egyik korábbi szakaszát a mobilmegoldások és a kártyás fizetés elterjedése biztosította. Ennek megfelelően egyre inkább megjelentek ezek a fizetési megoldások a parkolókban is. Ide tartoznak például azok a központi egységek, amelyek egy-egy utcáért vagy útszakaszért felelnek.

Navigáció extrákkal – Így lehetne egyszerűbb a parkolás

A tapasztalatok azt mutatják, hogy akadt olyan amerikai város, ahol drágának és kevésbé felhasználóbarátnak találták ezeket a központi egységeket, így mára az Egyesült Államokban leginkább a helyeket egyesével mérő okosparkolóórákat alkalmazzák. A gépjármű-észlelő szenzorok szintén újradefiniálták a mérési folyamatot, segítségükkel távolról látható például az adott parkolóban rendelkezésre álló szabad helyek száma.

A felhősítés problémái

A cloud computingról vagy felhőszolgáltatásokról egyre többet hallani manapság, a megoldás adattárolásra és elsődleges munkaterületként egyaránt használható. Az viszont problémás lehet, ha minden eszköz csak az internethez kapcsolódik. A parkolás esetén a felhőalapú rendszerben a mozgásérzékelő szenzor továbbítja az adatot a központi adattárolóba arról, hogy az autó elhagyta az adott helyet. A központ ezután értesíti a parkolóórát, amely lenullázza magát.

Ez a folyamatos oda-vissza adatküldés a felhasználó számára megfelelően egyszerűsíti a folyamatot, ugyanakkor az üzemeltetőre túl nagy adatforgalmi terhet hárít, arról nem is beszélve, hogy folyamatos energiafelhasználást is megkíván, ami már a környezettudatosság szempontjából sem a legjobb megoldás – összegezte a Parking Network portál.

Lokális problémamegoldás

Az úgynevezett edge computing segítségével a döntés az adatforrásban és nem a központi adattárban születik, így jelentősen csökken az oda-vissza továbbított adatok mennyisége. A parkolóóra esetében így a szenzor közvetlenül a mérővel kommunikálhat, a mérés pedig az adott jármű távozása után szinte rögtön újraindulhat.

Ennél a megoldásnál lényegében a kétirányú kommunikáció speciális formájáról van szó, amikor a szenzor és az óra képes egymással oda-vissza, szükség esetén pedig a központi adattárral kommunikálni, így a felhőalapú döntéshozatallal szemben helyi szintű döntések is hozhatók.

A jövő városa okos és akadálymentes

Mindez nem azt jelenti, hogy a mérőóra teljesen önműködő. Magasabb szintű döntések szükségesek például a beállítások frissítéséhez és az adott városra vonatkozó elemzés elkészítéséhez. Automatikussá válhat azonban sok hétköznapi feladat: az átlagos parkolási funkciókon túl például a forgalomtól függő, maximálisan engedélyezett tartózkodási idő módosítása is. Iyenkor a mérőeszközök egymással kommunikálva, előre beállított utasítások alapján hozhatnának döntéseket.

Minden település csak annyira okos, mint az eszközei

A smart city szerves része kétségkívűl az autós forgalom és a parkolás. Az automatikusan működő, hatékony és gyors rendszerek előnye a városlakók kényelmén túl az is, hogy csökkenthetik a település ökológiai lábnyomát is – márpedig az okosváros definíciójába ennek is bele kell tartoznia.