Az amerikai Utah már a jövő útjait fejleszti

Az amerikai Utah már a jövő útjait fejleszti

Az amerikai Utah már a jövő útjait fejleszti

autó

2 perc

A helyi közlekedési hatóság bejelentette, hogy 50 millió dolláros szerződést kötött a Panasonic céggel az összekapcsolt és autonóm jármű-infrastruktúra következő fejlesztési szakaszára vonatkozóan.

A megállapodás Utah már meglévő intelligens közlekedési rendszerére (intelligent transportation system, ITS) épül. A hálózat 127 darab, szenzorokkal ellátott kereszteződéshez csatlakozik, amelyek így képesek kommunikálni a buszok vagy akár télen a hóekék egy részével.

Blaine Leonard közlekedésmérnök úgy véli, az új projekt nagy előrelépést jelent, mivel így még időben fel tudnak készülni a jövőre, amikor is akár minden jármű és közlekedési rendszer képes lesz kommunikálni egymással.

Az ITS már eddig is bizonyított, mivel használatával a buszok és a más városgazdálkodási járművek úgy juthatnak el a kereszteződésekhez, hogy azoknál garantáltan zöld lámpát kapnak. Ezzel egyrészt jobban tartható a menetrend, másrészt az így nyert adatok felhasználhatók az útvonalak és a menetrendek megtervezéséhez, valamint a közlekedési lámpák működésének ütemezéséhez.

A mostani, öt évre szóló projekt további 220 helyszínt és 2.000 járművet foglal magában. A kiemelt célok között szerepel a súlyos balesetek számának csökkentése is.

2018-ban 264 ember hunyt el az utakon, ami ugyan a többi államhoz képest alacsonynak számít, de jó lenne, ha ez a szám közelítene a nullához – emelte ki a közlekedésmérnök.

Valós idejű figyelmeztetések

A járművekre vonatkozó real time adatok – például a sebesség, a lokáció, a kerékcsúszás – révén azonosíthatók a problémás (például nedves vagy télen jeges) útszakaszok. Mivel a riasztás közvetlenül a világhálóra csatlakoztatott gépjárművekhez, vagyis okosautókhoz érkezik, így növelhető a biztonság.

Habár a közlekedési hatóságok eddig is figyelmeztettek a veszélyekre, az utakon lévők sok esetben nem jutottak azonnali és/vagy releváns információkhoz. Ez már csak azért is kiemelten fontos, mert az Autópálya Közlekedésbiztonsági Hivatal adatai szerint a balesetek 94%-a emberi mulasztás miatt következik be.

Igaz, hogy egyre több biztonsági megoldás (sávfigyelés, tolatóradar) érhető el már a középkategóriásnak számító gépkocsik esetén is, hosszú időnek kell még eltelnie a teljesen összekapcsolt, illetve autonóm autók elterjedéséhez. Egy idő után azonban elkerülhetetlen lesz, hogy a járművek kommunikáljanak egymással és környezetükkel. Ehhez azonban a kormányzati szerveknek is meg kell tenniük a szükséges intézkedéseket – vélekedik Blaine Leonard.

Forrás: