Az embereket nem lehet kiütni a kormánykerék mögül

Az embereket nem lehet kiütni a kormánykerék mögül

Az embereket nem lehet kiütni a kormánykerék mögül

autó

2 perc

Bár a jövőben egyre elterjedtebbé válhatnak az autópiacon az önmagukat vezető, sofőr nélküli modellek, a kutatók szerint az emberi beavatkozást a korszerű technológiák sem válthatják ki teljesen.

Az önmagukat vezető, pilóta nélküli járművek várhatóan forradalmasítják majd az autógyártást. A gyors technológiai fejlődésnek köszönhetően az utakon már megjelentek az első működő prototípusok, jóval hamarabb, mint ahogyan arra a legtöbben számítottak. Az innovatív megoldások legfőbb előnyei közé tartozik, hogy a közlekedés sokkal biztonságosabbá és gyorsabbá válhat, miközben az új, sofőr nélküli autók segítenek üzemanyagot spórolni, környezetbarát alternatívát kínálva a leendő kocsi-tulajdonosok számára.

Egészen napjainkig az automata járművekről folytatott nyilvános párbeszédek és viták alapvetően a technológiára összpontosítottak. A szakértők azt hitették el a fogyasztókkal, hogy a fejlesztők hamarosan megtalálják annak a módját, hogyan iktassák ki véglegesen az embereket a vezetésből. De számos kutató – akik főleg azt vizsgálták, hogyan kommunikálnak a felhasználók a gépekkel – arra mutatott rá, hogy az emberi tényezőt nem lehet figyelmen kívül hagyni még az automata gépkocsik esetében sem.

Magasak a fogyasztói elvárások

Digitális élettérré alakult a Mercedes új luxusmodellje >>Az automatizálás egy olyan technikai kifejezés, melyet akkor szoktak használni, amikor egy berendezés – jelen esetben szenzorok és számítógépek széles tárháza – átvesz olyan feladatokat, melyeket korábban emberek végeztek el. Rengetegen ebből azt a - téves - következtetést vonják le, hogy az új készülékek teljesen helyettesítik, vagy kiváltják az embereket. Az önmagukat irányító gépkocsikhoz kapcsolódó fejlesztésekben élen járó Google például egyáltalán nem szerelt kormánykereket az első, pilóta nélküli autómodelljeibe.

A Google pilóta nélküli autója

A Mercedes-Benz prototípusaiban pedig az üléseket menetiránynak háttal helyezték el. Ezek a megoldások azt sugallják, hogy a vezetők szükségtelenné válnak, és egyáltalán nem kell odafigyelniük az útra.  

A Mercedes-Benz sofőr nélküli autójában menetiránynak háttal helyezték el az üléseket

A fogyasztók emiatt elkezdték magukévá tenni ezt az elképzelést, és mostanra már magától értetődőnek veszik ezt az elgondolást. A legfrissebb kutatások arra utalnak, hogy az utasok inkább olvasnának, filmet néznének, és szunyókálnának autózás közben, és az automatizálás pedig csak felerősíti ezeket a vágyakat. Egy franciaországi kutatásban a vezetők további előnyként említették azt is, hogy az automata autókba akár ittas állapotban is be lehet ülni, anélkül, hogy a sofőrnek aggódnia kellene az esetleges balesetek miatt.

Az automatizálásnál is szükség lesz az emberekre

Az okosautók piacán 2040-ben jön az igazi izgalom >>Sajnálatos módon ezeket az igényeket nehéz lesz kielégíteni. Még ha át is adjuk az irányítást a gépeknek, ez ritkán teszi szükségtelenné az emberi beavatkozást. Az automata rendszerek ugyanis egyelőre nem teljes mértékben megbízhatóak. A fejlesztők tapasztalatból tudják azt, hogy az önmagukat vezérlő berendezések előbb-utóbb egy bizonyos szinten elbuknak majd, de legalábbis lesznek gyenge pontjaik. Azért, hogy elejét vegye ezeknek a hibáknak, a Google például nemrég bejegyeztette egy új rendszer szabadalmát, amelyben az „elakadt” pilóta nélküli autókban lévő számítógépek szükség esetén távolról felvehetik a kapcsolatot egy ügyfélszolgálati központtal, és emberi segítséget kérhetnek.

A médiában nemrégen nagy visszhangot kapott egy fejlesztés, mely arra szolgál bizonyítékul, hogy az automata rendszerek igenis megértek arra, hogy elterjedtté váljanak a piacon. A Delphi ugyanis megalkotott egy olyan pilóta nélküli kocsit, amely országjáró útra indult.

A Delphi országjáró autója

A jármű minden gond nélkül tette meg a távolság csaknem teljes egészét – pontosan 99 százalékát. Ez nagyon meggyőzőnek tűnik – a kormánykeréknél ülő mérnököknek csupán néhány esetben kellett átvenniük a jármű irányítását, például amikor egy rendőrautó tűnt fel a környéken, illetve amikor a szokásostól eltérő jelzésekkel hívták fel arra a figyelmet arra, hogy egy adott útszakaszon munkálatok zajlanak.

Forrás: Scroll.in