Uniós törekvések az önvezető technológia területén

Uniós törekvések az önvezető technológia területén

Az Európai Parlament is kiemelten foglalkozik az önvezető technológiával

autó

2 perc

Az EP még év elején jóváhagyott egy, az önvezető járművek unióbeli fejlesztését segítő indítványt. Ezzel együtt azonban a biztonság középpontba állításának fontosságára is felhívták a figyelmet.

A plenáris ülés nem kötelező érvényű határozatban ismerte el más országok, különösen az Egyesült Államok és Kína előrelépését a csatlakoztatott és önvezető autók forgalomba kerülésének irányába. A képviselők hangsúlyozták, hogy az unió országainak további erőfeszítésére van szükség a vezető nélküli járművek kutatás-fejlesztésének területén. A politikusok úgy gondolják, létfontosságú a közlekedési szektor fejlődésére való gyors válaszadás.

Pénz, pénz és pénz

Az Európai Bizottság és a tagállamok együttműködése elengedhetetlen ahhoz, hogy az EU a sofőr nélküli járművek nemzetközi technikai harmonizációjának élvonalában maradhasson – fogalmazzák meg a határozatban.

Ehhez nélkülözhetetlen a megfelelő anyagi támogatás biztosítása is. Wim Van de Camp biztos úgy fogalmazott, hogy Európának nemcsak hogy innovatívnak kell lennie, hanem gyorsítania is kell a fejlesztéseket ahhoz, hogy a kontinens ne maradjon le az USA és Kína mögött.

Bár a plenáris ülés résztvevői hangsúlyozták, hogy a szervezetnek lépést kell tartania a világgal, néhány képviselő felhívta a figyelmet az autonóm gépkocsik biztonságosságával kapcsolatos aggodalmakra. Javaslatot tettek a biztonságot és a felelősséget szabályozó megfelelő törvények kidolgozásának folytatására, de kulcstéma a hagyományos és az új típusú közlekedési eszközök egymás melletti működését lehetővé tevő infrastruktúra-rendszerek kiépítése is.

Földön, vízen, levegőben

A képviselők felhívták az Európai Bizottság figyelmét, hogy alkosson az autonóm légi járművek és hajókra vonatkozó részletes szabályozást is. Ahhoz, hogy elterjedhessenek az önvezető vízi járművek szükség van az automatizmus még elfogadható szintjeinek részletes kidolgozására mind a tavi és folyami, mind pedig a tengeri hajózás terén.

Javaslatként elhangzott, hogy a vezető nélküli normál és keskeny vágányú vasúti rendszerek elterjedésének lehetővé tétele érdekében is szülessenek meg a megfelelő sztenderdek.