Az idősek lehetnek az önjáró autók nyertesei?

Az idősek lehetnek az önjáró autók nyertesei?

Az idősek lehetnek az önjáró autók nyertesei?

autó

2 perc

Néhány autógyártó már-már fikcióba illő látványtervekkel, szalonszerű belsővel és kiterjesztett valósággal mutatja be a sofőr nélküli modelljeit. Mások a kevésbé látható elemekre helyezik hangsúlyt: automatizált sebességtartó, sávtartó szenzorok és önparkoló funkciókkal látják el autóikat. Egy biztos: alig 5-10 év múlva már nem számítanak majd kuriózumnak a sofőr nélküli kocsik. A kérdés csupán az: kinek jó ez igazán?

A Toyota szeptember elején jelentette be, hogy 50 millió dollárt fektet az okosautók fejlesztésébe, beleértve a robotikához és a mesterséges intelligenciához kapcsolódó fejlesztéseket is, hogy ezzel is elejét vegye a közúti baleseteknek. 

Önjáró autók: ki a felelős, ha nincs sofőr?

Évente több mint egymillióan halnak meg világszerte közúti balesetben. A legtöbb időt egyértelműen az amerikaiak töltik négy keréken: összesen 50 milliárd óra alatt 3 trillió mérföldet vezetnek a tengerentúlon.

A nagy számok törvénye alapján így elkerülhetetlenek a balesetek, ami csaknem 277 milliárd dollárba kerül az Egyesült Államoknak évente az IIHS felmérése szerint.

Ha az egy mérföldre jutó halálos kimenetelű balesetek számát nézzük, az arány jelentősen megnő a 70-74 évesek körében, a 85 évesnél idősebbek körében pedig a legmagasabb. A kor előrehaladtával ugyanis jelentősen romlanak az érzékszervek (látás, hallás) és a kognitív funkciók is lassulnak, ezáltal nő a reakcióidő. A nehezítő tényezők között szerepel az időskori sérülékenység is, ami súlyosabbá, rosszabb esetben akár halálossá tehet egy kisebb koccanást is.

„Maga az önjáró folyamatok megoldása a fejlesztések egyszerűbb része, az igazi kihívást a balesetek elkerüléséhez következtetésekre is képes intelligencia kifejlesztése jelenti” – fogalmazott Dr. Gill Pratt, a DARPA Robotics Challenge csapatának vezetője.

A Toyota vezetősége szerint ennek megoldásán már a kilencvenes évek eleje óta folyamatosan dolgoznak, és a most bejelentett 50 millió dolláros beruházást is kifejezetten erre költik. Az összeget a vállalat két partnere, a Stanford Egyetem és az MIT (Massachusetts Institute of Technology) között osztják el, hogy létrehozzanak egy, a környezet érzékelésére alkalmas rendszert.

Pratt elmondása szerint nemcsak az intelligencia létrehozása a cél, hanem az is, hogy jobban megismerjék a vezetők igényeit, ezzel is segítve őket abban, hogy bárhova eljuthassanak „kortól és egészségi állapottól függetlenül”. Arra számítanak, hogy amint az emberi tényező kikerül a rendszerből, az önjáró, intelligens autók nem generálnak majd baleseteket, így az idősebb korosztály lehet az egyik fő haszonélvezője az új technológiának. 

Forrás: Popular Science