Az önvezető technológia rajzolhatja át a biztosítási ipart

Az önvezető technológia rajzolhatja át a biztosítási ipart

Az önvezető technológia rajzolhatja át a biztosítási ipart

autó

2 perc

A sofőr nélküli technológia közelgő elterjedésével nemcsak a tulajdonlás kérdése vetődik fel, de a biztosításé is. Például ki a felelős, ha egy önvezető autó balesetet okoz?

Ha azt vesszük alapul, hogy nem az utazók egyike vezeti az autót, kézenfekvő, hogy az önvezető rendszert tervező cégé a felelősség. Azonban az, hogy a például a Tesla igyekszik a biztosítást összekötni az autóvásárlással, arra utal, hogy ez lehet a szektor jövője. Ugyanis hiába nem vezetik ténylegesen a járművet, az utasok is hatással vannak az eseményekre, ők döntik el ugyanis, hogy mikor működjön a rendszer, és mikor ne. 

Nem a robotpilóta hibázott a halálos balesetben

Még egy tökéletes önvezető rendszerre is hatással vannak az olyan külső tényezők, mint az időjárás vagy az alkatrészek állapota, amelyek akár balesethez is vezethetnek. Kié lesz így a nagyobb felelősség, ha a technológia eljut arra a szintre, hogy megjósolja a megnövekedett rizikóval járó szituációkat? A rendszer készítőjéé vagy az utazóé? 

Extra költségek rizikóvállalás esetén

Az autóbiztosítás egyelőre a sofőr felelősségén alapul. Már most vannak olyan társaságok, amelyek csomagjaiban a költségek és a rizikó egyenesen arányosak. Ilyen például a Progressive Auto Insurance, amely Snapshot nevű szolgáltatása figyeli a vezetői szokásokat, és az eredmények alapján növeli vagy csökkenti a havidíjat. Annak a sofőrnek, aki már okozott balesetet, plusz költségeket kell fizetnie a jövőben várhatóan megismételt baleset miatt. 

Azonban ezek statikus statisztikai modellen alapulnak. Milyen algoritmust kellene használnunk arra, hogy meghatározzuk, milyen hosszú ideig lesz valaki megnövekedett veszélynek kitéve? A megfelelő képlet lehetővé tenné, hogy új ajánlatokat vezessenek be, amelyek az aktuális szituációkra reflektálnának, és nem pedig a múltbeli viselkedésre.

Veszélyes helyzetek

Rossz időjárási körülmények, hiányos karbantartás, nem megfelelő gumik, rendellenes közlekedési események, mind potenciális veszélyforrást jelentenek. Ezek a szituációk azonban megjósolhatók, ha a rendszer rendelkezésére állnak a megfelelő adatok, és képes azokat dinamikusan elemezni. A technológia fejlődést elnézve, nem is annyira őrült ötlet, hogy ez hamarosan lehetővé válik.

A biztosítók előnyt kovácsolhatnak abból, ha olyan biztosítási csomagot alkotnak meg, amely a rizikó pontos megítélésén alapul, és azon, hogy az utasok vajon szeretnék-e vállalni ezt a megnövekedett költséget.

Amikor egy önvezető autó útvonala túl sok veszéllyel jár, három választási lehetősége lesz az utasoknak. Először is másik útvonalat választhatnak, még akkor is, ha az hosszabb. Másodszor várhatnak az utazással addig, amíg a rizikó meg nem szűnik. Harmadszor pedig extra díjat fizethetnek, a rizikó mértékét figyelembe véve. Az utazásmegosztási iparágban pedig minden prémium egyszerűen beépíthető az utazás előtti viteldíjba, ahhoz hasonlóan, ahogyan a dinamikus árazás jelenleg is működik.

A gépi tanulás lehetővé teszi majd, hogy a biztosítók olyan ajánlatokat hozzanak létre, amelyek kifejezetten az önvezető autókhoz kapcsolódnak, és lecsökkentsék a mindennapi autóhasználók biztosítási költségeit.

Forrás: ReadWrite