Digitális pajzs a motorosoknak

Digitális pajzs a motorosoknak

Digitális pajzs a motorosoknak

autó

2 perc

A Bosch technológiai fejlesztésének köszönhetően a motorosok digitálisan jobban „láthatóak” lesznek, így egyszerűbben elkerülhetőek a balesetek.

A melegebb évszakokban a motorosok kirajzanak az útra, és ezzel párhuzamosan sajnos a közúti balesetek száma is megemelkedik. A motorosok vannak a legnagyobb veszélyben az utakon: esetükben 18-szor nagyobb a halálos közúti baleset kockázata, mint az autóvezetők körében. 2016-ban Magyarországon összesen 1316 személyi sérüléses közúti motorbaleset történt, amelyek során 50 motoros vesztette életét. Ráadásul az úgynevezett „többjárműves” közúti balesetekben a kétkerekű járművet vezetők 70-75%-ban vétlenek. 

Életeket menthet a V2V

Ennek egyik legfontosabb oka az lehet, hogy a motorokat nem, vagy sokkal nehezebben veszik észre a forgalomban, a kereszteződéseknél, vagy a mellettük történő elhaladáskor. A német konszern épp ezen akar változtatni: partnereivel közösen kifejlesztette egy olyan megoldás prototípusát, amelynek célja, hogy az effajta veszélyhelyzetek ki se alakulhassanak.

A rendszer lehetővé teszi, hogy a járművek kommunikáljanak egymással, és a kétkerekű járművek számára egyfajta „digitális védelmi pajzsot” hoz létre.

A cél a biztonságos, hálózatba kapcsolt közlekedés

Biztonságtechnikai rendszerei révén (mint amilyen az ABS és az MSC motorkerékpár-stabilizáló rendszer) a Bosch már régóta a motorozás biztonságosabbá tételén dolgozik, a motorosok hálózatba kapcsolásával azonban a következő, még átfogóbb technológiai fejlettségi szintre emelheti a közúti biztonságot. A cég baleseti kutatásának becslései szerint a motorkerékpárok és gépkocsik közötti hálózatba kapcsolt kommunikációval a motorbalesetek közel egyharmada megelőzhető lenne. 

A hálózatba kapcsolt fejlesztésnek köszönhetően a néhány száz méteres körzetben tartózkodók másodpercenként akár tízszer is képesek egymással információt cserélni a járművek típusáról, sebességéről, helyzetéről és haladási irányáról. A technológia így már jóval idő előtt tájékoztatást ad a vezetők számára, akik ennek köszönhetően körültekintőbb járművezetési stratégiát alkalmazhatnak. 

Ilyen jellegzetesen veszélyes helyzet akkor állhat elő, amikor a motorkerékpár például egy többsávos úton hátulról közeledik egy autó felé, a jármű holtterébe kerül, vagy épp az előzéshez sávot vált. Ha a rendszer potenciális veszélyhelyzetet ismer fel, akkor a motorost és az autóst is a műszerfalon villogó fényjelzéssel, valamint hangjelzéssel is figyelmezteti. Ilyen esetekben a közúti közlekedés összes résztvevője létfontosságú információt kap, amely aktívan járul hozzá a balesetek elkerüléséhez. 

A járművek közötti gyors adatcsere alapja az ITS G5 nyilvános WLAN szabvány. Annak érdekében, hogy a szükséges információkat a távolabb közlekedő motorosok és autósok is megbízhatóan megkaphassák, a technológia az úgynevezett többszörös ugrás elvét alkalmazza, vagyis az információt automatikusan küldi egyik járműről a másikra.