Egyre többet tudnak az utakon a hálózatba kapcsolt autók

Kapcsolódó cikkek

Egyre többet tudnak az utakon a hálózatba kapcsolt autók

Egyre többet tudnak az utakon a hálózatba kapcsolt autók

autó

2 perc

A Dolgok Internetén belül az okosautók ökoszisztémája egyre komplexebbé válik, aminek számtalan előnye is lehet az autósok számára.

A koncepció lényege, hogy az autók kétirányú kommunikációt képesek folytatni a rajtuk „kívül eső” egyéb rendszerekkel is. A kapcsolat általában vezeték nélküli helyi hálózaton (wireless local area network, WLAN) keresztül valósul meg. Ez lehetővé teszi az adatok megosztását más eszközökkel – az autón belül és kívül egyaránt.

A connected car mögött álló koncepció pedig egyre kifinomultabbá válik. Elég csak a celluláris kapcsolatra, a felhőmenedzsmentre, az adatokhoz való hozzáférésre és elemzésre gondolni. A fő mozgatórugó várhatóan egyre inkább az 5G és a V2X (vehicle-to-everything), vagyis az autó és minden más közötti kommunikáció lesz majd.

A Lux Research legújabb prognózisa szerint az okosautós piac nagysága 2030-ra eléri majd a 12,7 milliárd dollárt, a kapcsolódó ökoszisztéma pedig egyre összetettebbá válik. Az elemzésben a többi között az alábbi példákkal szemléltették a fejlődést.

Szórakoztató alkalmazások

A különféle médiatartalom-szolgáltatók – például a Spotify és a Pandora – sok esetben már a világhálóra csatlakoztatott gépjárművek alaptartozékainak számítanak. Az Android Auto és az Apple CarPlay applikációk mellett ezek egyre inkább alapvető extrák lehetnek.

Diagnosztikai és prediktív karbantartási szolgáltatások

A fedélzeti szenzorok és kamerák, az autódiagnosztikai kódok, a rezgés-, zajszint és sérülékenység elemzése révén az autó tulajdonosa és adott esetben a szervizek is könnyebben azonosíthatják a jármű esetleges mechanikai problémáit.

Használatalapú biztosítás

A kapcsolódó, gépkocsiba vagy okostelefonba integrált szenzoros technológia segítségével elemezhető a vezető viselkedése, vezetési stílusa is. A biztosítási díjak mértékét pedig az ezek alapján kalkulált pontszám is befolyásolhatja.

Autonóm járművek „oktatása”

A technológia kidolgozásának folyamatához kapcsolódóan az önvezető autók képesek lesznek feltölteni a szenzoroktól és a precíziós térképektől származó adatokat a megfelelő helyre. A jövőben pedig a frissített térképeket és gépi tanulási modelleket más flottához tartozó járművek is letölthetik majd.

Helyalapú szolgáltatások

A GPS és a térképadatok alapján az autó javaslatot tehet az utasoknak, hogy hol érdemes például enniük vagy tankolniuk. A navigáció pedig valós idejű forgalmi frissítések révén történik.

OTA (Over-the-Air) frissítések

A jármű automatikus szoftverfrissítéseinek köszönhetően az alapvető biztonsági funkciók vagy a fejlett járművezető-támogatási rendszerek (ADAS) is folyamatosan naprakészek lehetnek.

Forrás: