Elege van a dugókból? Zöld lámpát ígér az Audi új rendszere

Elege van a dugókból? Zöld lámpát ígér az Audi új rendszere

Elege van a dugókból? Zöld lámpákat ígér az Audi új rendszere

autó

2 perc

A sofőrök többsége számára a városi közlekedés sokszor egyet jelent az idegőrlő araszolással, amely során felemelő pillanatnak számít egy-egy zöldhullám. A gördülékenyebb közlekedésben segítené a járművezetőket a német autógyár beépített, a közlekedési lámpákkal kommunikáló technológiája.

A már korábban is létező rendszer modernizálását követően pontosabban „elkaphatók” azok a bizonyos zöldhullámok. A Green Light Optimized Speed Advisory (GLOSA) a nevéből következően javaslatot tesz a zöld közlekedési lámpák eléréshez szükséges optimális sebességre, a megfelelően megválasztott tempó mellett pedig ritkábban találkozik a sofőr a tilos jelzéssel

Érzékelők és egy kis matematika.

Néhány 2017-es és 2018-as Audi-modell már képes a járművek és a közlekedési infrastruktúra (vehicle-to-infrastructure – V2I) közötti kommunikációra. A fejlesztésnek köszönhetően az autó információt fogadhat egy központosított, a közlekedési lámpákat menedzselő rendszerből. Ehhez a kocsi saját 4G LTE hot spotját használja. Működésnél a közeli jelzőlámpába épített szenzor „üzen” arról, hogy mennyi idő múlva lesz zöld a fényjelzés.

Az információk és a jármű aktuális helyzetének ismeretében jelenik meg a kormánykerék mögötti kijelzőn az ajánlott sebesség. A kalkulációhoz a rendszer figyelembe veszi a táv megtételéhez szükséges út hosszát, a környéken érvényes sebességhatárt és az adott lámpa beállítását is.

Kevesebb stressz: időt nyerhetnek az autósok

Az amerikai közlekedésbiztonsággal foglalkozó kutatóintézet (AAA Foundation for Traffic Safety) vizsgálata szerint egy átlag amerikai évente csaknem 300 órát tölt a volán mögött; annyit, mintha minden évben 7 héttel többet dolgozna. Ezen segíthet, ha a közlekedés motorizált résztvevői hasznos plusz információkhoz jutnak.

A technológia először 2016-ban a CES-en mutatkozott be, azóta viszont több mint egy tucat város 4.700 kereszteződésében használják a hozzá szükséges jelzőrendszert. Olyan városokba telepítettek érzékelőket, mint Dallas, Denver, Gainesville, Houston, Kansas City, Las Vegas, Los Angeles, New York City, Orlando, Phoenix, Portland, San Francisco és Washington, de található az érzékelőkből Észak-Virginiában is.

A biztonság is számít

Az Audi megoldása illeszkedik abba a folyamatba, ami a connected city (internetre kapcsolt város) koncepció gyakorlati megvalósulása felé vezet – az természetesen időbe telik, mire valóban okosvárosokról beszélhetünk majd. Mindenki számára kedvező lépés, ha kevesebbet kell várakozniuk a dugóban, ugyanakkor a többi közlekedő biztonságáról a zöldhullám kihasználásánál sem szabad megfeledkezni.

Forrás: