Feje tetejére állítaná a közlekedést az Uber és a Bell
Feje tetejére állítaná a közlekedést az Uber és a Bell
2019. január 18.
Míg Elon Musk Tesla-vezér a jövő városi közlekedését a föld alatt képzeli el, addig a két cég hexakopterekkel a levegőt népesítené be.
Az Uber 2023 körül kezdi tesztelni légitaxi szolgáltatását, melyhez a többi közt a Bell hibrid-elektromos repülő járművét is hadrendbe állítaná.
Az amerikai gyártó a CES 2019 alatt mutatta be Nexus VTOL (vertical take-off and landing, azaz vertikálisan fel- és leszállni képes) hexakopterét. A majdnem három tonnás óriásdrónt hat darab, egyenként körülbelül 2,5 méter átmérőjű billenőrotorral szerelték fel, amelyek lehetővé teszik a gyakorlatilag függőleges, helikopterszerű felszállást.
A levegőben a rotorok 90 fokban elfordulnak, hogy a gép – a merev szárnyú repülőkhöz hasonlóan – magasabb utazósebességre legyen képes. Landolásnál a rotorok visszaállnak eredeti helyzetükbe. A szerkezet nagy előnye, hogy a szokásos, 12x12 méteres leszálló (helipad) is elég neki, így nincs szükség a közlekedési infrastruktúra radikális átalakítására.
A hibrid elektromos rendszerhez szükséges áramot egy turbina termeli, így a légitaxi csendesebben és hatékonyabban repülhet, mint a hagyományos helikopterek.
Később pilóta sem kell
A cég tervei szerint a légi jármű kezdetben négy utas és egy pilóta szállítását végzi majd, később, a technológia elfogadottabbá válása után a pilóta helyét is egy utas veheti át. A 240 kilométeres hatótávolságot a Nexus egy óra alatt teszi meg.
A Bell Aerospace számára nem ismeretlen a terep, hiszen az amerikai vállalat a második világháború óta épít helikoptereket. A cég nevéhez köthető a Boeing-gal közös, szintén döntött rotorral felszerelt V-22 Osprey is. A korábbi tapasztalatok felhasználása mellett a vállalat más társaságokkal is együttműködik a fejlesztés során. A turbinát például a Safran gyártja, de az EPS, a Thales, a Moog és a Garmin is „bedolgozik” a projektbe.
Meghódítanák az égboltot
Az Uber Elevate programot – melyet a NASA is támogat – a texasi Fort Worth-ben és Los Angelesben próbálják majd ki. Az ehhez kiválasztott járművek listája még nem végleges, de nagyon úgy tűnik, a Bell Nexus sem marad ki. Bár a szakkiállításon csak a gép koncepcióváltozatát mutatták be, de a következő évekre tervezett tesztek után az Uber gyorsan belevágna az éles üzembe is. A szolgáltatás áráról egyelőre nincs információ, a működését viszont olyan egyszerűre tervezik, mintha az ember leintene a taxit.
Új szabályozásra van szükség
Természetesen a sikerig vezető út a drónrepülés kiforratlansága miatt még igen rögös. A cég együttműködik az Egyesült Államok Légügyi Hatóságával (FAA, Federal Aviation Administration) azért, hogy ésszerű szabályok szülessenek. Céljuk, hogy az újfajta járművek és a jelenlegi közlekedési eszközök ne veszélyeztessék egymás biztonságát. Az egyes városoknak ki kell kiépíteniük a szükséges plusz infrastruktúrát, például a megfelelő számú leszállóhelyet. Nem utolsósorban pedig az Ubernek és a Bellnek meg kell győzniük a potenciális utazókat, hogy a következő évtized légitaxi szolgáltatása nemcsak kényelmes, megbízható és költséghatékony, hanem teljesen biztonságos is.
Forrás: