30 év múlva elfelejthetjük a dugókat?

30 év múlva elfelejthetjük a dugókat?

30 év múlva elfelejthetjük a dugókat?

autó

2 perc

Az Egyesült Királyságban olyan intelligens közlekedési rendszert szeretnének bevezetni, amely segítségével a forgalmat jobban össze lehetne hangolni a járművekbe beszerelt és az utak mentén elhelyezett szenzoroknak köszönhetően.

A jövő útjain sokkal ritkábbak lesznek a forgalmi torlódások és a dugók, mint manapság, így az autósoknak nem kell órákat vesztegelniük egy helyben – derül ki az Ofcom januárban közzétett felméréséből. A tanulmány főleg a technológiai fejlődés legfőbb irányvonalaira koncentrál, ezen belül kiemelt figyelmet szentel a Dolgok Internetének terjedésére, amelynek köszönhetően a különféle eszközök vezeték nélküli hálózaton képesek egymással kommunikálni emberi beavatkozás nélkül. A riport azt vetíti előre, hogy 10-30 éven belül az innováció olyan szintre jut el, amikor az okosautóknak köszönhetően a közlekedést is jobban meg lehet szervezni.

A vállalat elsősorban a szállítmányozás és a közlekedés területén bevezetett új technológiákkal igyekszik bebiztosítani az Egyesült Királyság vezető pozícióját az IoT Internet of Things – világában. Az Ofcom jelenlegi fejlesztései a korábbi, Spectrum nevű kezdeményezést egészítik ki, melynek köszönhetően Nagy-Britannia volt az első országok egyike Európán belül, ahol a gépek közötti (M2: machine-to-machine) kommunikációra épülő programot indítottak.

Sofőr nélkül gurulnak a jövő céges autói >>„A különféle iparágak képviselőivel, illetve a kormánnyal való együttműködés eredményeként az Ofcom olyan szabályozási környezetet kíván megteremteni, amely elősegíti a Dolgok Internetéhez kapcsolódó beruházásokat és innovációt” – olvasható a vállalkozás sajtóközleményében. Ennek köszönhetően milliárdnyi intelligens eszköz és új készülék jelenhet meg a piacon, amelyek vezeték nélküli hálózaton továbbítanak egymás között adatokat.

Az egyik módja annak, ahogy az Egyesült Királyság igyekszik kiaknázni az IoT-ban rejlő előnyöket, az az intelligens közlekedési rendszer (Intelligent Transport System) bevezetése. Az új megoldásnak köszönhetően a járművek „párbeszéde” révén sokkal simábban és biztonságosabban lehet majd eljutni A pontból B-be. A mostani tervek szerint a forgalom átszervezésére a következő 10-30 év során kerülhet sor a szigetországban.

A fejlesztés jegyében szenzorokat szerelnének az autókba, és helyeznének el az utak mentén, amelyek figyelnék a forgalmi torlódásokat, majd az információkat vezeték nélküli hálózaton küldenék a központi közlekedés szervező rendszernek. A korszerű adatkezelő felület a beérkező információk alapján adna visszajelzést a vezetőknek, hogy merre kell dugókra vagy elterelésekre számítaniuk. Hogyha valamelyik útszakaszon nagyon intenzívvé válna a forgalom, akkor a rendszer például automatikus sebességkorlátozást vezethetne be.

A kocsiban lévő érzékelők fedélzeti számítógépekkel állnának összeköttetésben, emellett az autók egymással is képesek lennének kommunikálni. Ez a megoldás egyfajta dominó-effektust indítana be az Ofcom magyarázata alapján, amelyben az egymás mögött haladó járművek egyszerre fékeznének és gyorsítanának fel. A vállalat szerint az utak túlterheltségének egyik legfőbb oka, hogy a járművek sokszor mindenféle rendszer és összehangolás nélkül közlekednek.

Aggódnak a profi sofőrök az automata autók miatt >>Manapság az autósok vezetés közben a forgalmi táblákra, vagy az autópályák kijelzőin feltűnő információkra hagyatkoznak, a Dolgok Internetének köszönhetően ugyanakkor a jövőben egyszerűen hátradőlhetnének, és hagyhatnák, hogy a „piszkos munkát” az autójuk végezze el helyettük. Érdemes azért hozzátenni, hogy a sofőr nélküli okosautók megjelenése se teszi teljesen szükségtelenné az emberi beavatkozást.

Forrás: Business Insider