Holografikus vezetéstámogatás az utakon
Holografikus vezetéstámogatás az utakon
2021. február 17.
Az Envisics startupot Jamieson Christmas alapította három évvel ezelőtt, hogy holografikus technológiájával „forradalmasítsa” az autós felhasználói élményt. Az Egyesült Királyságban működő technológiai startup nemrég együttműködési szerződést kötött a Panasonic Automotive Systems-szel a személygépkocsik, teherautók és terepjárók új kijelzős generációjának közös fejlesztéséről és forgalmazásáról.
A partnercég első körös (Tier-1) autóipari beszállító és az észak-amerikai Panasonic Corporation egyik részlege.
A head-up display-ek (HUD) olyan műszerfalba integrált kijelzők, amelyek képeket vetítenek a szélvédőre, hogy segítsék a sofőröket a navigációban. Emellett egyéb figyelmeztetéseket is képesek megjeleníteni. A megállapodás keretében a Panasonic „szem elé vetített” kijelzői az Envisics holografikus technológiát fogják majd használni.
A startup technológiai alapját az alapító-vezérigazgató Jamieson Christmas több mint 15 évvel ezelőtti Cambridge egyetemi PhD-tanulmánya jelenti, amely a fénysebesség elektronikus úton történő befolyásolására épül. Ez a folyamat lehetővé teszi a képek háromdimenziós megjelenését. A vállalat eddig több mint 250 szabadalmat szerzett meg és további 160 tanúsítványa van függőben.
A tömeges gyártást 2023-ra tervezik
A startup kizárólag a holografikus autóipari alkalmazására összpontosít – mondta el a startup vezére, hozzátéve, hogy az első generációs fejlesztést már több mint 150 ezer Jaguar Land Rover járműbe integrálták.
Az új együttműködés célja, hogy ötvözzék a Panasonic optikai tervezés terén szerzett tapasztalatait és a Tier 1-es beszállítói lehetőségeit az Envisics technológiájával. Az új rendszert használó járművek tömeges gyártását 2023-ra tervezik. A fejlesztőcég hosszabb távú tervei között pedig több hasonló kooperáció is szerepel.
A szakember hozzátette: a jövőben nagy felbontású, széles színskálájú és nagy, a valóságot lefedő képek megjelenítésére is alkalmas kijelzők fejlesztése várható. A technológia pedig egyszerre több távolságra is vetíthet majd ki információkat.
Ez kezdetben olyan, viszonylag egyszerű, kiterjesztett valóságon (augmented reality, AR) alapuló alkalmazásokat jelent, mint a navigáció. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a sofőr például így is láthatja, mely sávban kell(ene) éppen tartózkodnia. Az autonóm vezetés esetén pedig rengeteg más lehetőség is rendelkezésre állhat – a különféle szórakoztatóelektronikai megoldásoktól kezdve a videókonferenciák megjelenítéséig.
A speciális kijelzés akár éjjellátó megoldásokhoz is felhasználható. Így a sofőr sötétben is hozzájuthat a megfelelő információkhoz. Ezzel pedig láthatja, hogy milyen irányban halad az út, vagy, hogy milyen nem várt akadályok bukkanhatnak fel menet közben.
Forrás: