Így automatizálná a kiszállítást az Intel önvezető részlege

Kapcsolódó cikkek

Így automatizálná a kiszállítást az Intel önvezető részlege

Így képzeli el a kiszállítás jövőjét az Intel önvezető részlege

autó

2 perc

A Mobileye leányvállalat és az Udelv kaliforniai startup úgy tervezi, 2023-ig megjelenik a fejlesztéssel az amerikai utakon.

Az elképzelés szerint a chipgyártó izraeli központú leányvállalata a teljes mértékben automata vezetőrendszert biztosítja az Udelv új elektromos kisbuszaihoz. A kifejezetten áruszállításra tervezett, dobozszerű Transporterben sem ülések, sem vezetőfülke nem található.

A startup nem adja el a járműveket, hanem szolgáltatáson alapuló, úgynevezett delivery-as-a-service (DaaS) csomagban kínálja azokat kereskedelmi partnereinek. A DaaS modell hasonlóan működik, mint például az Uber, vagyis egy applikáción keresztül koordinálja az autókat és a szállítani való árut. A járművekben nem ül majd emberi sofőr, és olyan távfelügyeleti és teleoperációs rendszerekben gondolkodnak, amelyek távolról segítik az ügyfeleket a ki- és bepakolásban.

Emberek helyett csomagokat szállítanak

Az Udelv egyike annak a legalább féltucatnyi, önvezető technológiával foglalkozó cégnek, amelyek emberek szállítása helyett az áruszállításra fókuszálnak. Az irányváltás okai között szerepelhet az e-kereskedelem és érintésmentes szállítás világjárvány miatt fellendülése, vagy akár az a nézet, hogy a szállítmányozás automatizálása relatíve kevesebb jogi és szabályozási feladattal jár, mintha utasokról lenne szó.

A későbbi versenytársak egyike lehet a General Motors. Az amerikai autógyártó év elején jelentette be BrightDrop néven futó hasonló szállítóeszközét és szolgáltatását. Bár az egyelőre nem képes autonóm üzemmódra, de a GM többségi tulajdonában lévő, az önvezető technológiával foglalkozó Cruise folytatja mind az embereket, mind a bevásárlást önállóan házhoz szállító minibuszok tesztelését.

Az Alphabet leánycége, a Waymo szintén az automata házhoz szállítást teszteli több cég különböző kereskedelmi járművével, míg az Amazonhoz tartozó Zoox egy kombinált, utasokat és csomagokat egyaránt szállítani képes sofőr nélküli járgányt tervezett. Egyikük fejlesztéséről sem lehet egyelőre tudni, mikor kezdődhet el kereskedelmi felhasználásuk.

A vezetőmentes kiszállításra alkalmas gépkocsikra és szolgáltatásokra fókuszáló startupok között említik a Nuro, a Gatik és a Boxbot nevét is; mindhárom vállalkozás központja Észak-Kaliforniában található.

Több tízezer autóval számolnak

Az Udelv tervei szerint 2023 és 2028 között legalább 35 ezer Transportert állítanak munkába, de erről további részleteket nem árult el. Addig is, amíg a jövő évben elkezdődhet a prototípus tesztelése, 2023-ban pedig terveik szerint elindulhat maga a szolgáltatás, a cég továbbra is átalakított Ford Transit Connect kisbuszokat használ a feladatra. Ezeket saját fejlesztésű, de a Baidu Apollo szoftverén alapuló önvezető rendszerrel szerelik fel, számolt be róla Daniel Laury, az Udelv társalapítója.

Az ügyvezetői pozíciót is betöltő Laury szerint azért nem a saját rendszerüket használják, mert a Mobileye a mezőny legjobb megoldását kínálja. Náluk a nagyobb biztonság érdekében a hardverelemek duplán kerülnek beépítésre. Az új Drive automata rendszer a Mobileye legfrissebb, ötödik generációs önvezető chipjén alapul. A 4-es és 5-ös szintű autonómiát támogató EyeQ5 tesztelését 2022 elejére tűzte ki a cég.

Európában a vállalat két francia társasággal, a TransdevATS-sel és a Lohr Group-pal együttműködésben jelenne meg a piacon a sofőr nélküli kisbuszokkal. Izraelben pedig egy autonóm utazásmegosztó szolgáltatás megindítása szerepel a jövő évi terveik között.

Forrás: