Így is elkerülhetőek lennének az autóbalesetek

Így is elkerülhetőek lennének az autóbalesetek

Így is elkerülhetőek lennének az autóbalesetek

autó

2 perc

A tervek szerint az Egyesült Államok külön szabályzattal kötelezné az autógyártókat a járművek közötti V2V-technológia beépítésére. Íme, néhány példa, hogyan menthetne életeket a gépek közti kommunikáció.

Kötelezővé válhat a Vehicle-to-Vehicle technológiaAz úgynevezett DSRC-technológia (Dedicated Short Range Communications) lényege, hogy a különböző eszközök egy rövid hatótávú, kifejezetten az M2M (Machine-to-Machine) céljaira kialakított hálózaton keresztül kommunikálnak. Így nemcsak az autók „beszélgethetnének” az interneten keresztül, hanem a gyalogosok okostelefonjai vagy akár a motorkerékpárok is.

Figyelmetlen vagy láthatatlan gyalogosok, biciklisek és motorosok

Számtalan balesetet okoz az, ha egy gyalogos nem elég körültekintően kel át az úton, vagy esetleg parkoló autók vagy más tereptárgyak mögül lép az úttestre. A DSRC-technológiával felszerelt autók képesek lennének érzékelni a gyalogos okostelefonjának mozgási irányát, így olyankor is észrevehetnék őket, amikor szabad szemmel nem láthatók.

Gyalogosokra mosolyoghat az önvezető autó

Ha a rendszer számításai szerint épp kereszteznék egymás útját, mind az autó fedélzeti számítógépén, mind pedig a mobiltelefon képernyőjén azonnali figyelmeztetés jelenne meg, a jármű automatikája pedig szükség esetén a féket is azonnal aktiválná, hogy elkerülje a gázolást.

Ugyanez a technológia némi módosítással a kerékpárokra és motorokra is alkalmazható lenne, hiszen sokan okostelefon segítségével navigálnak két keréken is, nem is beszélve azokról a motorkerékpárokról, melyek már eleve külön beépített számítógépes rendszerrel rendelkeznek.

Közösségi veszélytérkép

A kommunikációval felszerelt járművek arra is képesek lehetnek, hogy bizonyos veszélyeket felismerjenek, egy fedélzeti kamera segítségével monitoroznák a környezetet, és a fontos információkról értesítenék a többi közlekedőt is. Ha például valamilyen állat szalad az útra, vagy esetleg egy vihar által kidöntött fa akadályozza az áthaladást, a többi sofőr már jóval korábban értesülhetne a problémáról, és időben új útvonalat kereshetnének.

Virtuális vontatás rosszullét esetén

A balesetek egy részét a sofőr hirtelen rosszulléte okozza. A fedélzeti segélyhívó rendszerek hatalmas segítséget jelenthetnének ezekben a vészhelyzetekben. A program nemcsak a mentők azonnali értesítését biztosíthatná, hanem más autósokat is értesíthetne a problémáról. Így akár arra is lehetőség nyílna, hogy egy közelben járó sofőr a másik jármű félig önvezető rendszerén keresztül, egyfajta virtuális vontatókötéllel vigye biztonságos helyre a bajba jutott autót.

Ha érdekli, hogyan nézhetnek majd ki ezek a megoldások a valóságban, nézze meg a Honda hétperces videóját, melynek végén külön kitérnek a sofőr nélküli technológia lehetséges alkalmazási területeire is.