Így készülnek a britek az önvezető autózásra
Így készülnek a britek az önvezető autózásra
2018. május 31.
A szigetország mindent megtesz, hogy 2021-re vezető nélküli járművek közlekedhessenek az útjain.
Ennek érdekében a következő három év során felülvizsgálják a törvényi szabályozást, majd büdzsét rendelnek a mesterséges intelligenciát (AI) és az autonóm járműveket is magába foglaló technológiai innovációkhoz. A változások beharangozásakor elhangzott az is, hogy fokozatosan nagyobb teret engednek a „biztonsági személy nélküli”, vagyis ténylegesen önvezető járművek tesztelésének.
A brit kormány a szabályozással kapcsolatos nehézségek megoldására és a megfelelő törvények meghozatalára rendkívül szűk határidőket szabott magának. Kihívást jelenthet a járművek biztonságos és hatékony működését különböző időjárási körülmények között garantáló műszaki feltételek biztosítása is. Ráadásul szükség van a technológia lakossági elfogadottságára vonatkozó vagy a biztosítással kapcsolatos kérdések átgondolására.
Ki lesz a felelős a baleseteknél?
A szakértők, döntéshozók olyan jogi kérdéseket is elemeznek, mint például kié, vagy hogyan oszlik meg a felelősség egy-egy baleset esetén. De gondolkozni kell azon is, hogy milyen szerepet játszhatnak az autonóm járművek a tömegközlekedésben és az újfajta közlekedési platformokon. Felmerült, hogy szükség lehet a büntetőtörvénykönyvben újfajta tényállás bevezetésére, vagy az autók és a közlekedés többi résztvevője közti biztonsági kérdések rendezésére.
Tavaly óta Greenwich-ben, a GATEway projekt keretében már zajlik egy vezető nélküli járat tesztje. A jármű a londoni régióban, egy rövid gyalogos-kerékpáros út mentén szállítja az érdeklődőket. A teszt utolsó fázisában azt vizsgálják, hogy mennyire fogadja el és mit gondol a lakosság az autonóm járművekkel kapcsolatban. Ennek keretében egy több járműből álló, rendszeres járat közlekedik körben a félszigeten.
Optimista prognózisok
A brit kormány – az általa kiadott ipari stratégiának megfelelően – támogatja a közlekedési innovációkat. Az elgondolások szerint ezzel is fokoznák a szigetország hosszú távú termelékenységét és jobb kereseti lehetőséghez juttatnák a lakosságot. A kezdeményezés nem titkolt célja, hogy mind az utakon, mind a vasúton jelentősen csökkenjen a szén-dioxid és más szennyezőanyagok kibocsátása. A vezető nélküli járművek a várakozások szerint képesek az utak nagyobb mértékű kihasználására, így csökkenhet a zsúfoltság, és végső soron nő a lakosság mobilitása – összegezték a stratégia kidolgozói.
Forrás: