Így száguldozott a Roborace önvezető járgánya

Így száguldozott a Roborace önvezető járgánya

Így száguldozott a Roborace önvezető járgánya

autó

9 perc

Kíváncsi arra, mikortól kezdődik az új időszámítás az autóiparban? Akkor érdemes követni minden évben a Goodwood-i Sebesség Fesztivált (GFS)!

Idén az egyik versenyző, a Roborace történelmet írt azzal, hogy megalkotta az első önvezető autót, a Robocar-t, amely teljesíteni tudta Goodwood híres „hegymászását”. Ez nem csupán a 100 méternyi (300 láb) emelkedés leküzdését jelenti, hanem folyamatos önkorrekciókat és manőverezést a szalmabálákkal és téglafalakkal jelentősen leszűkített pályán.

A Goodwood Circuit létrehozása 1948-ban Richmond 9. hercegének az ötlete volt. Ettől kezdve a pálya a brit autósport és motorversenyek ikonikus helyszíne 1966-ig. Majd több évtizedes szünet után az újabb versenyt 1993-ban Lord March alapította azzal a céllal, hogy visszahozza az autóversenyzést Nyugat-Sussexbe. 2017 óta az alapító Charles Gordon-Lennox immár Richmond 11. hercegeként a verseny fővédnöke, ő egyben a Brit Autóversenyző Szövetség elnöke is.

A négynapos júliusi rendezvény körülbelül 150 ezer látogatót vonz. Ezalatt motorshow, erdei verseny vagy old school Formula 1-es autók (ún. „szappandobozok”) versenye szórakoztatja a nagyérdeműt, de akár a RAF vadászgépei is felbukkanhatnak az égen. Sőt, a Mongol Rally is innen indul Ulánbátorba.

Hogyan kell értékelni a mostani futamot?

Azt muszáj leszögezni, hogy a pályacsúcs messze nem dőlt meg, de a robotautó minden gond nélkül végig tudott menni a pályán. Ez pedig nem mondható el a többi autonóm járgányról. A Siemens például egy önvezetővé átalakított klasszikus, 1965-ös Ford Mustanggal érkezett, amely különleges személyt szállított, hiszen Richmond hercege volt az utas.

Technikailag a Siemens is sikerrel abszolválta a pályát, de csak emberi erővel, mivel át kellett venni az irányítást, miután az autó majdnem a szalmabáláknak ment (ez 1:50-től látszik). Pedig az indítást megelőzően a fejlesztőcsapat 3D-ben modellezte és előre megrajzolta a pályát, illetve az optimális útvonalat a gépkocsi számára.

Mindent összevetve jó tudni, hogy az önvezető autók nem rettennek meg a szintkülönbségektől sem. Egyedül a Goodwood-i verseny vendégserege szoronghat kissé, hiszen eggyel kevesebb indok lesz a fesztivál megrendezésére, hogyha a jövőben a járműveknek egyáltalán nem lesz szükségük pilótára – írta az Engadget.