IoT az utakon: okosautók és V2V kommunikáció

Kapcsolódó cikkek

IoT az utakon: okosautók és V2V kommunikáció

IoT az utakon: okosautók és V2V kommunikáció

autó

2 perc

A mai világban gyakorlatilag állandóan online vagyunk, ami sok előnnyel jár. De mit is jelent mindez egy gépjármű esetében, és milyen szintjei vannak a csatlakoztatottságnak?

Mitől lesz egy autó „connected”, vagyis csatlakoztatott?

A hálózatba kapcsolt jármű az internet vonatkozásában ugyanúgy működik, mint az okostelefon. A sofőr így akkor is használhatja a különféle funkciókat és applikációkat, amikor éppen úton van.

A gépkocsik egy része viszont már ennél is többet tud, hiszen maga a jármű is WiFi hozzáférési ponttá válik, esetleg egyfajta beépített „ügyintézési” szolgáltatással rendelkezik. Ennek segítségével a sofőr igény szerint gyakorlatilag bármit megtalálhat, legyen szó például egy szervizről vagy egy hotelről. Az okosfejlesztésekhez tartozhat az is, hogy az autó magától észleli az ütközést, és ebben az esetben azonnali riasztást küld a mentőknek.

A Carkeys portál az elérhető megoldások közül a Ford SYNC rendszerét, a Vauxhall OnStar-ját és a Volvo Care fejlesztést emelte ki. De egyre több gyártónál érhető el Apple CarPlay vagy Android Auto-kompatibilis megoldás, mely az autó kijelzőjén jeleníti meg az okostelefonos funkciókat. Ez különösen akkor előnyös, ha a sofőr információkat szeretne keresni az interneten vagy olyan műholdas alapú navigációs rendszert használ, mint a Waze vagy a Google Maps, esetleg zenét streamelne az iTunes, a Spotify vagy az Amazon Player segítségével.

Ez már nem csak a jövő

A világhálóra való csatlakoztatottság egyre több járműnél válik a jövőben alapvető funkcióvá. Ez a lehetőség akár később az autó „maradványértékét” is növelheti, vagyis a jármű az idő előrehaladtával kevesebbet veszít az értékéből. Egyes viszonteladók úgy vélik, hogy egy okosautó három év elteltével akár 20%-kal is többet érhet az alapverziónál.

Mit tartogat a jövő?

Egyre több autóban lesz beépített WiFi, így egyre nő az erre épülő praktikus fejlesztések kihasználtsága. Ilyen például a forgalomfigyelő applikáció, amely az úton lévő gépkocsiktól összegyűjtött adatok segítségével képes informálni a vezetőket a torlódásokról vagy a lezárásokról, ráadásul az adatok igény szerint a többi sofőrrel is megoszthatók.

Ezek az úgynevezett V2V (vehicle-to-vehicle, azaz járművek közötti) rendszerek jelenthetik a fejlődés kulcsát. Ha ugyanis a gépkocsik képesek „beszélgetni” egymással, akkor akár meg is előzhetik a baleseteket. És hogy mindez nem csupán vízió, azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy már jelenleg is léteznek a többi között autonóm vészfékező és közlekedésijel-felismerő rendszerek. A határokat ma már nem csak a technológiai fejlődés, hanem a döntéshozók jelentik. Innentől tehát csak idő kérdése, hogy ezek az innovációk mennyire és milyen ütemben terjednek majd el.

Forrás: