Jönnek a több száz kilométerről irányítható autók

Jönnek a több száz kilométerről irányítható autók

Jönnek a több száz kilométerről irányítható autók

autó

3 perc

A Ford olyan intelligens vezérlőegység kialakításán munkálkodik, amellyel lehetőség nyílna a járművek akár több száz kilométerről történő irányítására.

A gépek közötti kommunikáció (M2M) és a Dolgok Internete (IoT) világában az utóbbi időben egyre többet lehet hallani az okosautókról (connected car) és az önmagukat vezető, pilóta nélkül működő járművekről, a Ford azonban most egy egész új elképzeléssel rukkolt elő.

Az autógyár tervezői olyan koncepció megalkotásán munkálkodnak, amellyel 4G/LTE-kapcsolaton keresztül akár több ezer kilométeres távolságból is lehetne irányítani a kocsikat. A vállalat kutatói úgy tekintenek erre a fejlesztésre, mintha szárnyak helyett kerekekkel felszerelt drónt készítenének.

Öt év múlva már nem lesz szükség sofőrökre? >>Az új vezérlőegységet az autógyár új, Szilícium-völgyben található kutatás-fejlesztési központjában tesztelte múlt héten a cég egyik szoftvertervezője. Sudipto Aich három különböző monitorral, illetve egy játék kormánykerékkel és pedálokkal ellátott íróasztalnál vetette próba alá a rendszert.

Egyszerűen csak rálépett a gázra, és máris egy golfautót vezérelt, a tőle 2400 mérföld távolságban található Georgia Technológiai Intézet parkolójában, Atlantában. Az innovatív rendszer egyébként részét képezi annak a 25 „mobil kísérletnek”, amelyet a Ford a jövőben egyre több autójában kíván elérhetővé tenni.

A távolról is irányítható járművek gondolata persze sokak számára talán kevésbé tűnik vonzónak, mint egy pilóta nélkül működő okosautó. Az is sokakban felmerülhet, hogy biztonsági okokból mi értelme annak, ha az emberi sofőrök kikerülnek a képből. Ennek ellenére fontos hangsúlyozni, hogy a balesetek megelőzése szempontjából rendkívül vonzó lehetőségről van szó, hiszen az önmagukat vezérlő járművek sokkal több információval rendelkeznek a környezetükről és az úton lévő többi járműről, így állítólag minimális a kockázata annak, hogy karamboloznak. Érdemes azért megjegyezni, hogy az új vezérlő próbaüzeme alatt a Ford több dolgozója állt készenlétben az atlantai parkolóban, hogy átvegye a golfautó irányítását, ha a vezeték nélküli kapcsolat megszakad.

Pilóta nélküli autók: ezt érdemes átgondolni >>A második fontos szempont – ami még lényegesebb az előzőnél –, hogy nincs szükség új, méregdrága technológiára. Az intelligens vezérlőegységet a Logitech tervezte és kevesebb, mint 300 dollárba (vagyis mintegy 80 ezer forintba) került, minden szenzor méret után készült.

Az érzékelőket könnyedén el lehet helyezni a modern, főleg elektromos autókon (mint például golfkocsikon), vagyis nincsen szükség olyan mechanikára, ami a kerekeket, a gáz-, vagy fékpedált működtetné. A fejlesztés kitűnő példája annak, hogy mi mindenre lehet használni a 4G/LTE-hálózatot.  

„Itt alapvetően az összekapcsolt technológiák beépítéséről van szó” – mondta a Ford elektromos fejlesztésekért felelős igazgatója. Mike Tinskey szerint az új vezérlőegység még nem érett meg arra, hogy a piacon is debütáljon, de legalább egy kis bátorítást ad a számukra, hogy használhatják a meglévő infrastruktúrát.

A vállalat az új vezérlés többfajta felhasználási módját számításba vette már. Az autókölcsönző cégek például bevethetnék, hogy a járműveiket a parkolókban irányíthassák. A kocsik megosztásával foglalkozó társaságok pedig átgondoltabban küldhetik ki az autóikat, ha egy területen felhalmozódik az igénylések száma. Szinte olyan, mintha egy elegáns sofőrhöz jutna az ember, anélkül, hogy ehhez egy Lamborghinit kellene vennie. Arról nem beszélve, hogy például az idős szülők is könnyen meglátogathatják gyermeküket, ha azok akár távolról is képesek biztonságosan vezetni a szülők kocsiját.

Most már csak arra lennénk kíváncsiak, hogy mikor rukkol elő valamelyik autógyár egy olyan fejlesztéssel, mint amit Nicolas Cage is használhatott a Tolvajtempó című filmben, amelyben 50 kocsit hackelt meg és lopott el a kanapéján ülve...

Forrás: Wired.com