Kihívások az önvezető fejlesztéseknél
Kihívások az önvezető fejlesztéseknél
2017. augusztus 24.
A Mercedes-Benz fejlesztői azt szeretnék elérni, hogy saját önvezető modelljük ne csak az autópályán való manőverezésre legyen képes, hanem a városokban, a kanyargós kis utcákban is ugyanolyan magabiztossággal igazodjon el, mint az egyenes úton, legyen az bármilyen komplikált.
A Mercedes piaci modelljeiben egyelőre nem találni teljes önvezetésre képes rendszert, azonban félautomata adaptív irányításvezérlőt igen, amely magától lelassítja az autót a kanyarokban, hogy így segítse a sofőrt. Ez a funkció egészül ki a sávváltó asszisztenssel, amely egyszerűbbé és biztonságosabbá teszi a manőverezést a sofőrök számára.
Azonban mint minden vezetéssegítő rendszernek, ennek a fejlesztésnek is megvannak a maga kihívásai. Adja magát az egyik gyakori kérdés, hogy honnan tudja a jármű, mikor van szüksége segítségre a volán mögött ülő sofőrnek, és mikor nem.
Önvezető autók – Tilalom vagy legalizálás? Például emiatt is fontosak a jól kiépített, jól megtervezett, átlátható vezérlőfelületek, amelyeken keresztül is követheti a vezető, hogy mi történik éppen járművel. A Mercedes már korábban kijavított egy tucat olyan problémát, amelyek miatt nehezebben lehetett elolvasni ezeket az értesítéseket – most viszont igényes grafikai megoldások biztosítják a könnyebb érthetőséget.
„Sok olyan helyzet adódhat vezetés közben, amelyet sem a kamerák, sem a szenzorok nem képesek érzékelni, azonban a jármű felkészülhet rájuk a térképből kapott adatok alapján” – mondta Bernhard Weidemann, a vállalat egyik mérnöke. A vezető ezenkívül három üzemmód közül választhat, a környezetbarát, a kényelmi és a sport üzemmód közül. A fejlesztésük a lejtőkön is segít a vezetésben: óvatosan lassít, amennyiben szükségesnek tűnik, ezzel a vezetés pihentetőbb élménnyé válik, de közben nem tűnik el a vezető biztonságérzete sem.
Körforgalom másképp
A félautomata vezetéssegítő rendszerek funkciói természetesen még nem tökéletesek. Egy jó emberi sofőrrel ellentétben például ezek a rendszerek nem fékeznek le, hanem kivárják az alkalmas szüneteket egy körfogalomnál, és nem tudnak maguktól azonnal kanyarodni egy piros lámpánál eltöltött rövid várakozás után.
Ha sávot kell váltani, a vezető utasításba adhatja a járműnek, hogy tegyen így magától. A Mercedes rendszere ugyanis lehetővé teszi, hogy az autó magától képes kiszámítani a legmegfelelőbb pillanatot. Azonban még ez a manőver is veszélyeket rejt magában, ha például a sofőr elfelejti, hogy ezt a beállítást alkalmazta, máris megtörténhet a baj. A jövő fejlesztési feladata, hogy a félautomata és automata vezérlési rendszereknek az ilyen típusú emberi hibákhoz is alkalmazkodniuk kell.
Forrás: Wired