Kína megfigyeli az okosautókat is

Kína megfigyeli az okosautókat is

Kína megfigyeli az okosautókat is

autó

1 perc

Az Associated Press jelentése szerint több mint 200 gyártó – köztük a Tesla, a Volkswagen, a BMW, a Daimler, a Ford, a General Motors, a Nissan és a Mitsubishi – biztosítja az adatközlést a kínai hatóságok számára.

Az autógyártók azt állítják, ők csak betartják a helyi törvényeket. A hivatalos kínai források nem cáfolták az adatgyűjtést, de állításuk szerint mindez kutatási céllal történik, hogy segítsen például a közbiztonság vagy az infrastruktúra-tervezés fejlesztésében.

A kritikusok szerint a gyűjtés jóval meghaladja a szükséges mértéket. A többi fontos piac – mint az USA, Európa, vagy Japán – nem vizsgál ekkora mennyiségű adatot.

Egy erre kijelölt létesítményben, a shanghaji elektromos jármű adatgyűjtő, monitoring és kutatási központban például van egy hatalmas kijelző a város utcáin valós időben mozgó pontokkal. Minden pontra rá lehet kattintani, hogy részletes információkat kapjanak az adott járműről, akár arról is, hogy éppen hogyan áll az akkumulátor töltöttségi szintje.

Az ilyen típusú adatok felhasználhatóak rendőrségi akciók során is. Például a hosszú és veszélyes üldözések elkerülése érdekében a rendőrautó akkor kezdi el üldözni a gyanúsított elektromos járművét, amikor láthatóan alacsony a töltöttségi szintje. Nem nehéz megjósolni, hogy a bűnüldöző szervek előbb-utóbb akár a távolból is le tudják majd állítani a világhálóra kapcsolódó gépkocsikat.

Nyugati felfogással mindez talán sokkoló lehet. Kínában viszont, ahol az internetes cenzúra és például az arcfelismerés is a mindennapok része, kevésbé az. Jogosan felmerül az a kérdés is, hogy képesek lesznek-e az autóipari szereplők ellenállni annak a kísértésnek, hogy a nyilvánvalóan értékes felhasználói adatokat harmadik fél részére is eladják.

Forrás: