Kötelezővé válhat a V2V

Kötelezővé válhat a V2V

Kötelezővé válhat a V2V

autó

2 perc

Az Egyesült Államok Közlekedésügyi Minisztériumának egyik szabálytervezete a járművek közti kommunikáció beépítésére kötelezné a jövőben az autógyártókat. A jogi szabályozás elősegítheti a szabványosított, egységes kommunikációs rendszer kialakulását.

A tervezet lényege, hogy külön erre a célra fenntartott rádiócsatornákon közvetítenének különböző, elsősorban biztonságra vonatkozó adatokat egymásnak a járművek. Ennek hatótávolsága átlagosan 300 méter, ami a minisztérium szerint bőven meghaladja a mai szenzorok, kamerák és radarok által belátható távot.

Javaslatuk szerint a gépkocsik figyelmeztethetnék a többi közlekedőt a beláthatatlan sarkoknál kiforduló autókról, a veszélyes útszakaszon félreállt sofőrökről, de az előzés és a sávváltás biztonságossága is felmérhetővé válna a V2V (vehicle-to-vehicle) szolgáltatás segítségével.

Természetesen a nyílt adattovábbítás jelen esetben is kiberbiztonsági aggályokat vet fel, főleg az egységesített, szabadon hozzáférhető frekvencia miatt. A küldött csomagokat ezért legalább 128 bites titkosítással kell majd küldeni, mely megfelel a Technológiai és Szabványügyi Intézet előírásainak. Arról nem is beszélve, hogy csak a teljesen általános információkat közvetítenék a sofőrök, mint például a haladási irány és a sebesség, így szűrnék ki az adatbiztonsági kockázatokat.

A Cnet portál szerint egyetlen negatívuma a tervezetnek, amely miatt a gyártók esetleg nem örülhetnek neki, az a kommunikációs berendezések ára. Előreláthatólag 2020-ra autónként 350 dollárba fog kerülni egy ilyen szerkezet, bár ez az összeg az évek során a sorozatgyártásnak köszönhetően valószínűleg csökken majd.

Az egész iparágra számítva egyes elemzések úgy számolnak, hogy 2 milliárdtól akár 5 milliárd dollárig is terjedhet a szabály betartásának költsége 2021-ig. A minisztérium szerint ugyanakkor ezt jócskán ellensúlyozni fogja a forgalmi fennakadások és a balesetek számának csökkenéséből származó megtakarítás.

Egyelőre a tervezethez a gyártók megjegyzéseket fűzhetnek a beadástól számított 90. napig, ezután pedig a minisztérium ezek tükrében átalakíthatja a végleges szabályzatot. Így tehát a konkrétumok még sokban változhatnak, azonban már maga a tervezet felbukkanása arra enged következtetni, hogy az ország vezetése egy egységes hálózat kiépítését szorgalmazza a közlekedésben is.

Forrás: Cnet Roadshow