Mennyire legyen önjáró az autó?

Mennyire legyen önjáró az autó?

Mennyire legyen önjáró az autó?

autó

1 perc

Egyes gyártók olyan modelleket terveznének, amelyek bizonyos esetekben a sofőr irányítását igénylik, míg mások a teljes automatizáció felé vinnék a technológiát.

Jelenleg az Egyesült Államok Autópályabiztonsági Hivatala 1-es típusba sorolja a normál, automatikus működésre nem képes járműveket. A kettes típusba kerülnek az olyan autók, mint például a Tesla Model S, ezek a járművek időnként képes önvezető üzemmódra, de a sofőrnek minden percben készen kell állnia arra, hogy átvegye az irányítást. Így hiába irányítja számítógép a kormányt, az autósnak rajta kell tartania a kezét.

A következő logikus lépés sok gyártó szerint a 3-as típus lehetne, amely azt jelenti, hogy a kocsi bizonyos helyzetekben biztonságosan képes elvezetni magát, de figyelmeztetésre a vezetőnek át kell vennie az irányítást bizonyos időn belül. A lényegi különbség a kettes és a hármas szint között az átvétel ideje, a kettesnél ez azonnali, míg a hármasnál akár felébredni is van ideje az autópályán elaludt sofőrnek.

A többi közt a Volvo és az e területen is komoly szereplővé nőtt Google célja viszont az, hogy minél előbb az utakon száguldjanak a mindenféle emberi beavatkozás nélkül, teljesen autonóm módon működő, 4-es szintű autók – számol be róla a The New York Times cikkére hivatkozva a Mandiner.

A Virginia Műszaki Intézet és az Automatizált Járműrendszerek Állami Egyetemi Központjának igazgatója, Shane McLaughlin szerint nincs szükség a 3-as szint túl gyors meghaladására. Ezekben a rendszerekben a beépített video- és infravörös készülékek monitorozzák a vezető figyelmét, az elektronikus horizonttechnológiák (például az egymással kommunikáló autók) pedig a reakcióidejét növelhetik.

Ám igazi egységes szabvány a témában még nem létezik, hiszen önmagában a hármas és négyes szintű járművek definíciója csupán egy javaslat részét képezik, amelyek valós besorolásáról a hivatal várhatóan még idén nyáron fog dönteni.