Milyen előnyökkel járhat az okosautók használata?
Milyen előnyökkel járhat az okosautók használata?
2019. szeptember 19.
A Carnegie Mellon Egyetem kutatócsapata górcső alá vette az autonóm gépjárművek három jellemző funkciójának költségeit és a kapcsolódó ráfordítások által elérhető előnyöket.
A három vizsgált terület a holttér monitorozása, a sávelhagyásra való figyelmeztetés és az esetleges ütközések megelőzése volt. A tanulmány szerzői arra jutottak, hogyha ezeket az Amerikai Egyesült Államok minden gépjárműbe beépítenék, azzal átlagosan éves szinten 20 milliárd dollárt lehetne megtakarítani, és 1,6 millió balesetet (azon belül 7.200 tragikus kimenetelű ütközést) lehetne megelőzni. Mindhárom szolgáltatás integrációja a becsléseik szerint 600 dolláros költséget jelentene autónként.
Azt már eddig is lehetett tudni, hogy a vezetői asszisztens rendszerek csökkentik az ütközések lehetőségét. A fedélzeti kamerák és radarok révén ugyanis könnyebben felismerhetők a potenciális veszélyhelyzetek – például a másik sávba történő átsodródás. Mindez nagy segítséget jelenthet a sofőrök számára.
Corey Harper, a kutatást vezető építőipari- és környezetvédelmi mérnök arra hívta fel a figyelmet, hogy – amint azt a fentiek is mutatják – nem kell megvárni a teljes mértékben autonóm gépjárművek korát az okostechnológiában rejlő lehetőségek kihasználásához. „Már a jelenleg elérhető fejlesztésekkel is elkerülhető számos baleset” – hangsúlyozta.
Ugyanakkor a teljes képhez az is hozzátartozik, hogy ezen biztonsági rendszerek egyikét sem alkalmazzák széles körben, nem beszélve az új járművekre vonatkozó szabályozási kérdésekről és felelősségi körökről.
Costa Samaras, a Carnegie Mellon Egyetem mérnökdocense kiemelte: a közlekedés kritikus pontnak számít az emberek mindennapi életében, és a többség számára a vezetés az egyik legveszélyesebb tevékenységet jelenti mind a mai napig.
A szakemberek szerint az intelligens, Dolgok Internete (IoT) technológia nyújtotta előnyöket elsősorban az egyének kamatoztathatják. De a balesetek számának csökkenésével a torlódások száma is kevesebb lenne, nem beszélve az ütközéseket követő mentési munkálatokról.
A számítások alapján a kapcsolódó „megtakarítások” 86%-os mértékben viszont alapvetően egyéni szinten mutathatók ki, és nagyrészt az elkerült sérülésekből, valamint a járművek rongálódásának megelőzéséből adódnak.
Forrás: