Minél többen vannak, annál hatékonyabban beszélgetnek az autók
Minél többen vannak, annál hatékonyabban beszélgetnek az autók
2017. június 30.
Talán önmagukat vezetni még nem tudják, de más autókhoz beszélni már képesek a Volkswagen új modelljei. Igaz, hogy nem a német gyártó az első, amely V2V-technológiával ellátott modellek gyártásába kezdett, de így is komoly versenytársként léphet fel a piacon.
A V2V (vehicle-to-vehicle, járművek között) kommunikáció a biztonsági öv óta talán az egyik legfontosabb biztonsági berendezés a gépjárművek történelmében. Bár megszámlálhatatlan autógyártó és vállalkozó fejleszt évek óta a technológiához szükséges eszközöket, a tényleges üzembe helyezés lassan zajlik.
LIDAR és V2V: így fest az autóipar jövője
Az első autó, mely a tesztidőszakon túllépve az utakon is kamatoztatni tudja kommunikációs képességeit, a Cadillac 2017-es modellje, a CTS lett. Márciustól kezdve az összes újonnan gyártott modell beépített V2V eszközzel kapható. A kommunikáció tartalmát nagyrészt az útminőség, illetve a 300 méteren belül lévő balesetveszélyes helyzetek képezik, mely egy vészhelyzetben felbukkanó figyelmeztetéssel egészül ki. A rendszer azonban jóval többet nyújt egy egyszerű vészfékezésnél: baleset kockázata esetén a jármű egész biztonsági rendszere bekapcsolódik a nagyobb balesett megakadályozásába.
A politikai vezetés számára ezek a fejlesztések exkluzív ötleteknek minősülnek, hiszen az Egyesült Államokban például 2023-ban tervezik bevezetni a V2V szabványt, mely minden autót lefed majd. Ez lehetővé teszi, hogy a járművek „egy nyelvet beszéljenek”annak ellenére, hogy mindegyiket más gyártósoron szerelték össze.
A Volkswagen 2019-ben tervezi bevezetni első V2V technológiával rendelkező járműveit, mely leginkább a közlekedési és időjárási tényezőkben rejlő veszélyekre figyelmeztet. Ezt például azzal éri el, hogy különleges szenzorokkal képes érzékelni a vezető előtt elterülő tükörjeget és vészfékezni, ha a helyzet túl veszélyessé válna. Az autók összekötésén kívül a cég a luxusautókra specializálódott Audi ágazata kifejlesztett egy infrastruktúrával is kommunikáló rendszert, amely képes előre megjósolni a sofőr előtt álló lámpák zöldre váltásának pontos idejét – ezt nemrég tesztelték is Las Vegasban.
A V2V beépítése és szakszerű működtetése azonban sokkal inkább szól a koordinációról, mint a technológiáról magáról. Használata csak akkor lesz célravezető, ha nagy tömegben kerülnek az utakra hasonló képességekkel rendelkező gépjárművek. Ezen kívül a különböző érdekgazdákat sem lesz egyszerű egy asztalhoz ültetni, amikor a haladás irányairól szóló tervekre irányul majd a figyelem. Ha ők nem működnek együtt, hiába van a gyártók kezében az eszköz, az innováció sosem jön létre. Mire is lenne jó egy beszélő autó, akit senki nem hallgat meg?
Forrás: The Drive