Nincs ki mind a négy kerekük: jönnek az e-buborékautók

Kapcsolódó cikkek

Nincs ki mind a négy kerekük: jönnek az e-buborékautók

Nincs ki mind a négy kerekük: jönnek az elektromos buborékautók

autó

4 perc

A városi terepjárók népszerűsége az Egyesült Államokban annak ellenére is töretlen, hogy több utast és holmit képesek szállítani, mint amennyire általában szükségük van az embereknek, és sokkal nagyobb távok megtételére alkalmasak, mint amire használják őket. Ugyanakkor elkezdtek megjelenni az olyan startupok is, amelyek ennek éppen az ellenkezőjét próbálják eladni. Elektromos kisautóik mindössze egy- vagy kétszemélyesek, és egy töltéssel a legtöbb esetben csak rövid távolságot képesek megtenni.

A trenddel szembe forduló ötlet nem új keletű, bár a korábbi példák többnyire nem hoztak sikert. A hatékonyabb technológia azonban ma már ígéretesebb lehetőségeket kínál, hiszen lehetővé teszi, hogy a járművek kisebb akkumulátorral akár 160 kilométernél is nagyobb távolságot megtegyenek – írta a CNN Business.

Van azonban még egy probléma: ez pedig az ár. Ezek a gyártók azt remélik, hogy a kis méretért és a bűbájos formatervezésért cserébe a vevők hajlandóak lesznek szinte ugyanannyit fizetni, mint egy nagyobb gépkocsiért. A Mini Cooper egy jó példa erre, hogy bár nem teljesen lehetetlen, de ez nem egy egyszerű kihívás.

„Olyan, mint amikor egy új Porsche 911-et vesz valaki. Mindenhol feltűnést kelt vele, hiszen ez egy igazán menő dolog” – mondta Eric Ibarra a Kelley Blue Book járműértékelő szervezettől. „El tudom képzelni, hogy lesznek olyanok, akik vonzónak találják ezeket az autókat, de csak nagyon különleges esetekben. Úgyhogy az értékesítés kemény dió lesz” – tette hozzá.

A vásárlók általában meglehetősen egyszerű elvek alapján értékelik a kínálatot: magasabb árért magasabbak az elvárásaik. Íme, néhány elektromos kisautó a startupok kínálatából.

Nobe's GT100

A Nobe Észtországban jött létre 2017-ben. Az alapító, Roman Muljar a háromkerekű GT100-zal szeretne betörni a piacra. Úgyhogy azt tervezi, hogy egy még be nem jelentett partnerrel az Egyesült Államokban, a világ egyik legkompetitívebb piacán kezdi meg a gyártást. Reményeik szerint a munka a jövő év elején indulhat el.

A kicsi és könnyű Nobe GT100-zal visszatérhetünk az autózás aranykorához

A bájosan retró GT100 úgy néz ki, mint egy második világháború utáni sportos olasz szedán és egy gőzvasaló keresztezése. A háromrészes hűtőrács egy kicsit az Alfa Romeóra emlékeztet, míg a hátsó lámpák dizájnjáról a Black+Decker Classic vasaló juthat eszünkbe. A kisméretű, fehér falú gumiabroncsok a 20. század közepének a hangulatát idézik. A belső térben pedig egy vékony peremű kormánykerék a krómozott kürtgombjával hívja fel magára a figyelmet.

A cég állítása szerint a kétszemélyes járműben van hely a csomagok számára is. A GT100 csaknem 290 kilométert (180 mérföldet) képes megtenni, és körülbelül 128 kilométer/órás végsebességgel rendelkezik. „Visszarepíti az embert a motorizáció aranykorába” – utalt a különleges vezetési élményre az alapító.

A keménytetős változat eladási ára 24.000 dollár lesz, a tervezett kabrióért pedig 29.000 dollárt kell fizetni. Bár igaz, hogy egy Tesla Model 3-ban öten is elférnek, és legalább 100 mérfölddel nagyobb a hatótávolsága, viszont az ára több mint 10.000 dollárral magasabb.

Az észt cég már el is kezdte következő fejlesztésüknek a tervezését, amely nem más, mint egy négykerekű kisteherautó. Ennek a miniatűr, 1950-es évekbeli amerikai pickupra hasonlító járműnek egyelőre még nincs neve.

Microlino

A Microlinót leginkább a klasszikus BMW Isetta és az ahhoz hasonló buborékautók ihlették, amelyeket a második világháborút követő években gyártottak Európában. Ezeket a gázüzemű mini kocsikat olyan országok számára tervezték, ahol a gazdaság súlyos problémákkal küzdött, és a benzinhez való hozzáférés korlátozott volt.

A klasszikus Isettához hasonlóan a Microlinóba is elöl lehet beszállni, a teljes elülső részét ugyanis maga az ajtó képezi. A kisautóban mindössze ketten férnek el, és elég kicsi ahhoz, hogy a járda mellett két jármű között keresztben is le tudjon parkolni. A mindössze 513 kilogrammos kocsi súlya kevesebb, mint egy Tesla Model S akkumulátora – büszkélkedett Oliver Ouboter cégalapító.

Az európai buborékautók világát idézi

Jelenleg az értékesítést az Egyesült Államokban nem tervezik, mivel ott a négykerekű járműveknek szigorú biztonsági előírásoknak kell megfelelniük. Amerikában a motorkerékpárnak tekintett háromkerekű autókkal szemben viszont kevésbé szigorúak az előírások. Épp ezt a „kiskaput” használta ki az 1950-es években a BMW háromkerekű Isettája.

A Mircolino ehelyett egy alacsony sebességű változat bevezetését fontolgatja, amellyel szintén meg tudnák kerülni a szigorú előírásokat – vázolta Ouboter. Egyelőre azonban a városi kisautó kizárólag Európában lesz kapható – az adók nélküli ára nagyjából 10 ezer euró.

ElectraMeccanica Solo

Ahogy a neve is utal rá, ez egy egyszemélyes jármű, amelyet minimalista közlekedésre terveztek. Például arra, hogy egyedül el lehessen vele szaladni a vasútállomásra vagy a szupermarketbe.

A kanadai startupnak azonban a minimális környezeti hatást díjazó sofőrök megcélzásán túlmutató tervei is vannak. „Véleményünk szerint a céges flottákban komoly lehetőségek vannak számunkra. Elképzelhető, hogy ez akár a közvetlen értékesítésnél is jelentősebb lehet” – véli Paul Rivera, a vancouveri székhelyű társaság vezérigazgatója.

A Solo hátsó raktérrel ellátott jövőbeli változatai ideális mini teherautó lehet a városi közlekedésben. Az ElectraMeccanica már el is kezdett összeállítani egy flottaértékesítéssel foglalkozó osztályt.

A Solo a szállítási munkákra tervezett változatokban is kapható lesz

„Az élelmiszerboltok, a piacok, a pizzafutárok, a gyorsétterem-láncok vagy a bevásárlóközpontok körül éjjel járőröző biztonsági cégek, de akár a kisvállalkozásokat és a fénymásolószalonokat kiszolgáló társaságok flottája is ebbe a kategóriába eshet” – emelte ki a cégvezető.  

Eric Ibara szakértő szerint a tervük azért lehet sikeres, mert a vállalatok hajlandóak pénzt költeni olyan járművekre, amelyek a saját specifikus igényeikre szabhatók. Egyelőre azonban a cég kicsiben kezdi meg működését. Autóit egyelőre csak a nyugati parton fogja értékesíteni, az USA más részein és további országokban csak később kerülnek forgalomba.

Az ElectraMeccannica ára 18.500 dollár lesz, és nemrég Kínában kezdték el a gyártást. A társaság azonban idén Arizonában is nyitni fog egy üzemet.

Forrás: