Okosautók – környezetkímélő üzemmódban

Okosautók – környezetkímélő üzemmódban

Okosautók – környezetkímélő üzemmódban

autó

2 perc

Az intelligens autók csökkenthetnék az üzemanyag-felhasználást és a károsanyag-kibocsátást is.

A csatlakoztatott gépjárművek (connected car) célja a vezetés megkönnyítése és biztonságosabbá tétele, de nem utolsósorban a környezeti terhelést is mérsékelnék. Például a hirtelen fékezés és gyorsulás csökkentése révén a motor kíméletesebben használható. Az Európai Autógyártók Szövetségének egyik tavalyi tanulmánya szerint a vezetői magatartást felismerő és a sofőrt közlekedési tanácsokkal ellátó, valamint a vezetésre vonatkozó visszajelzéseket adó rendszereknek köszönhetően 5-20 százalék lehetne a károsanyag-kibocsátás csökkentése.

A másik fontos tényező a navigáció: a térképet és GPS-t használó eszközökkel nemcsak a leggyorsabb útvonal megtalálása lehetséges, hanem ezzel üzemanyag is megtakarítható, ami az elemzés szerint akár 5-10%-kal mérsékelné a fogyasztást. A parkolóhely-kereső megoldások segítségével pedig további 10%-kal lehetne csökkenteni az új technológiával felszerelt gépjárművek károsanyag-kibocsátását.

Az autók egymás közötti kommunikációja is egyre biztonságosabbá válik, ezt támasztja alá a legújabb Volvo 90-es széria és a Mercedes E-osztály modellek, amelyek a felhőn keresztül osztják meg az aktuális útviszonyokra vonatkozó információkat. Ennek köszönhetően nemcsak a balesetek száma, hanem az autók súlya is csökkenthető lenne, mivel egyes elképzelések szerint nem kellene annyira felszerelni azokat az ütközések, balesetek ellen, a kisebb súly pedig szintén hozzájárulhatna, hogy kevesebb legyen a károsanyag-kibocsátás.

Az intelligens megoldások segítségével a teherautók működését is hatékonyabbá lehetne tenni, példának okáért egész konvojokat lehetne kialakítani. Ekkor elöl haladna a vezető gépjármű, a többi pedig szorosan mögötte, így utóbbiaknak kisebb légellenállással kellene megküzdeniük, ennek révén pedig hatékonyabban lehetne haladni az autópályákon. A sor elején haladó kamion így 1-8, a mögötte lévő teherautók pedig 7-16%-kal kevesebb szén-dioxidot bocsáthatnának ki – olvasható a tanulmányban.

A felhasznált üzemanyag csökkentésével az áruszállító cégek és a megrendelők is pénzt takaríthatnának meg, az ilyen megoldások tehát nemcsak a környezetet kímélnék, hanem más területen is csökkentenék a költségeket.

Forrás: Politico