Öt év múlva már nem lesz szükség sofőrökre?

Öt év múlva már nem lesz szükség sofőrökre?

Öt év múlva már nem lesz szükség sofőrökre?

autó

3 perc

A Cisco legújabb előrejelzése szerint öt-hét éven belül egyre inkább átveszik majd az uralmat az autópiacon a sofőr nélkül működő, saját magukat vezető járművek.

Elképzelte már, milyen kényelmes lenne az élete, ha az autójába ülve csak be kellene programoznia, hogy hová tart és a kocsi automatikusan odaszállítaná magától? A főként fogyasztói elektronikai berendezéseket gyártó amerikai Cisco legújabb előrejelzése szerint ez már a nem is túl távoli jövő zenéje, hiszen öt-hét év múlva pilóta nélküli járművek gurulnak majd az utakon. A vállalat szakértői ezt egyszerűen azzal magyarázzák, hogy az évtized végére többe fog kerülni, ha az ember saját maga vezeti autóját, mintha mindezt az automata sofőrre bízza.

Nincsen autó sofőr nélkül - vagy mégis? >>A vezető nélküli kocsik gondolata persze korántsem új keletű a piacon, hiszen a koncepció nagyjából 1970-ben született meg, a floridai Orlandóban lévő Epcot megnyitásával egy időben. A központ volt a második azon élményparkok között, amelyeket a Disney World-ön belül hoztak létre, elsősorban a jövő technológiai újításait, az innovációs trendeket bemutatva egyfajta állandó világkiállításként. A kezdeti elképzelés az volt, hogy az autók mágneses és indukciós technológiák révén követnek egy adott nyomvonalat. Ezt a gyakorlatban már rengeteg helyen, gyárakban és egyéb ipari létesítményekben is alkalmazzák, ahol a szállítókocsik előre meghatározott útvonalakon mozognak.   

Napjainkban egyre gyakoribbak a pilóta nélküli repülők is; a beépített automata rendszerek képesek önmaguktól elkormányozni a gépet az indulási helytől egész a célállomásig, bár a leszállást és a repülők földi irányítását nem teszik lehetővé. A forgatókönyv hasonló lenne az automata kocsik esetében is, ahol a legújabb telematikai megoldások helyeznék új alapokra a vezetés élményét. Elegendő csak a sávváltást, a gyorsításokat és fékezéseket felmérő radarokra gondolni, vagy a vészhelyzet esetén az autót automatikusan leállító rendszerekre, illetve a GPS-alapú navigációs készülékekre. 

Érdemes azonban megjegyezni, hogy bármekkora előrelépést is jelentenek ezek a technológiák, egyelőre főként csak az országúti vezetés során lehet kihasználni az előnyeiket. A városon belüli közlekedéshez, a finom manőverekhez ugyanis továbbra is szükség van az emberi beavatkozásra. Ahhoz tehát, hogy a pilóta nélküli kocsik valóban elterjedtté váljanak, mind az autógyártóknak, mind pedig a fogyasztóknak komoly erőfeszítéseket kell tenniük.

Húsz év múlva nem lesz kormány és pedál az autókban? >>Egyrészt egyre több új csatornát kell kialakítani, amelyen az autó az utastérben található készülékekkel, illetve a környezetével kommunikálhat. A második fő szempont a közvetített adatok biztonságának megteremtése, illetve a megfelelő szabályozási keretek kialakítása az autók felelősség-biztosítására vonatkozóan. Az autóvásárlást tervezőknek is nyitottá kell válniuk az újítások iránt, emellett jelentős beruházásokra van szükség a szenzorokra és a szabványos felhasználói felületekre épülő infrastruktúra kiépítéséhez.

Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az amerikai utakon átlagosan 11 éves kocsik gurulnak, amelyek esetében az új technológiák még nem elérhetőek. A régebbi modelleket ugyanis valószínűleg kizárólag a vezetők szűk köre fogja innovatív megoldásokkal utólagosan felszerelni, az automata autók elterjedése így elsősorban pénzkérdés, és nem technológiai korlátokba ütköző probléma. A kérdés tehát az, hogy ki hajlandó áldozni az önműködő rendszerek beépítésére, melyek lesznek ennek a kézzelfogható előnyei és főként az, hogy ezek mikorra valósulnak meg. A vezető nélküli autók korszakának beköszönte talán még öt, de lehet, hogy tizenöt éves időtávon sem válik valóra, de a járműgyártók és a fogyasztók körében is egyre több pozitív jel utal rá, hogy a piac ebbe az irányba mozdul.

Forrás: M2M Now, az eredeti cikk szerzője Alex Brisbourne, a Kore Wireless Group vezérigazgatója