Robot vs. sofőr: Teslával mentett életet egy hősies autós

Robot vs. sofőr: Teslával mentett életet egy hősies autós

Robot vs. sofőr: Teslával mentett életet egy hősies autós

autó

2 perc

Sok szó esik arról, hogy milyen sok baleset elkerülhető lesz az önvezető technológia segítségével, de vajon mi a helyzet akkor, ha a sofőr mégis jobban lát valamit, mint a gép.

A HVG is beszámolt arról az esetről, amikor a müncheni autópályán egy autós rosszul lett, amire felfigyelt a mögötte haladó. A Teslát vezető sofőr gyorsan az imbolygó jármű elé vágott és az elválasztó korlátnak szorítva lefékezte azt.

Mindkét autóban anyagi kár keletkezett, azonban kiderült, hogy a gyorsan reagáló sofőr helyesen cselekedett, mivel a másik autós szélütést kapott, így ha nem szorítják le az útról, akár nagyobb baja is eshetett volna, vagy nagyobb karambolt okozhatott volna.

A Tesla főnökéhez, Elon Muskhoz is eljutott a hír, aki gyorsan reagált is az esetre, mondván ők állják a gépkocsi javíttatásának teljes költségét. Egyúttal gratulált a hősies autósnak, és megint felhívta a figyelmet arra is, hogy a Tesla rendszerét mindig felülbírálhatja a pilóta. Ez pedig akár azt is jelentheti, hogyha esetleg szándékosan ütközni akar – mint a mostani esetnél történt –, akkor a jármű nem fog beavatkozni.

Újabb érdekes kérdést vet fel ez a szituáció az önvezető autók rendszereivel kapcsolatban. A robotok minden bizonnyal gyorsabb reakcióidővel rendelkeznek majd, mint az emberek, így könnyebben el tudják kerülni a veszélyeket, amelyeket észrevesznek. De mi a helyzet akkor, hogyha valami mégsem tűnik fel a programnak, ahogy az egy tavaly májusi, halálos kimenetelű autóbalesetnél történt? Vagy ellenkező esetben: mi történjen akkor, hogyha sztrókot kap az autós, és teljesen öntudatlanul félrerántja a kormányt? Hogyan ismerheti fel a robotpilóta, ha esetleg mégis felül kell bírálnia a sofőrt, és vajon mennyire lehet és mennyire érdemes megtartani az emberi felülbírálást az önvezető járművek döntéseinél?

Számos – helyenként súlyos, erkölcsi  kérdés merül fel, amelyekre mindenképpen választ kell adnia az autonóm technológiának, mielőtt az ilyen okosjárművek a közlekedés szerves részévé válnak.