Robotautók: elveszik a munkát, de adnak is helyette

Robotautók: elveszik a munkát, de adnak is helyette

Robotautók: elveszik a munkát, de adnak is helyette

autó

3 perc

Nehéz pontosan megjósolni, milyen jövőt hozhat az autonóm vezetés térnyerése, az azonban a szakemberek szerint biztos, hogy a gazdaságot fellendítő új iparág jön létre. Ezzel együtt sokan elveszíthetik a munkájukat, de számos területen akár új karrierbe is kezdhetnek.

Amikor egy technológiai hírportálon felmerül az önvezető autó fogalma, általában kétféle jövőkép bukkan elő: az utópisztikus változatban mindenki kényelmesen, e-maileket olvasgatva utazik a munkahelyére, miközben a motorháztető alatt dolgozó technológia szinte teljesen kiküszöböli az autóbalesetek lehetőségét. A kevésbé rózsás kép azonban több millió sofőrt mutat, akik elveszítik szakmájukat a technológia fejlődése miatt.

Sofőr nélkül az utakon: hogyan kategorizáljuk az önvezető autókat?

Hogy melyik is válik valóra, annak megfejtése még várat magára, az azonban biztos, hogy a fejlesztések komoly fellendülést hozhatnak, az Intel és a Strategy Analytics kutatása alapján egész pontosan 7 billió dollárnyit a globális piacon. Ennek nagy részét várhatóan a világ Uberjei, Teslái és Google-jei zsebelik be, az autóipar pedig a korábbiaktól egészen eltérő módokon keresi majd a kenyerét.

Mit tegyen hát az egyszeri autóipari alkalmazott vagy a kamionsofőr? A Wired portálon megjelent tanulmány több különböző felfutó iparágat is kiemel, melyek a hagyományos autóipar visszaszorulása mellett nagymértékű növekedésre számíthatnak. Íme, néhány alternatív karrierlehetőség azok számára, akik a gépektől féltik a munkahelyüket.

Adatszakik

Az autonóm járművek hatalmas mennyiségű adatot fognak generálni. A fejlesztők pedig tovább tökéletesítik az algoritmusokat, az okostelefonról gyűjtött információkkal összevetve pedig akár az is kiderülhet, hogy az adott demográfiai csoportba tartozók hol töltik szívesen az idejüket, mennyit utaznak, hol dolgoznak, mit csinálnak egész nap. Az ilyen jellegű adatokért a marketingcégek csillagászati összegeket is hajlandóak kifizetni, így szükség lesz olyan alkalmazottakra, akik összefogják, rendszerezik és kezelik az adatbázisokat. A McKinsey jóslata szerint a járműadatpiac 2030-ra akár 750 millió dollárt is érhet.

Rendszergazdák előnyben

Az Intel jelentése alapján a vállalatok „IT-intenzitása”, vagyis hogy mennyit költenek az informatikai hálózatokra, jelentősen növekedni fog a sofőr nélküli technológiák térnyerésének köszönhetően. Általában az IT-fejlesztések és a munkaerő fordítottan arányos: minél több feladatot végeznek felhőalapú rendszerek, annál kevesebb emberi elemzőre van szükség. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy szükség lesz azokra, akik a hálózatokat karbantartják.

Autódoktorok

A robotautóknak ugyan nem lesz emberekre szüksége a vezetéshez, azonban a szerelőket nem lehet kihúzni az egyenletből. A kutatók többsége egyetért abban, hogy a fogyasztók kevesebb járművet vesznek majd, és jobban rábízzák magukat az önvezető taxiszolgáltatásokra. Emellett azonban az egy főre jutó megtett kilométerek száma tovább növekszik, ami azt jelenti, hogy az azokat levezető járművek hamarabb amortizálódnak. A javításnál pedig a hagyományos mechanikai tudás mellett új technológiai képesítésekre is szükség lesz, így ez a terület is segítség lehet a munkahelyüket elvesztő sofőrök számára.

Ismeretlen horizontok

Az előző pontokon felül nem is lehet felsorolni azokat a szakterületeket, amelyekről most még senki sem tud, mégis népszerűek és keresettek lesznek. Minden új technológia korábban ismeretlen munkahelyeket teremthet, nem lesz ez máshogy az önvezető autók esetében sem.

Természetesen korai lenne az átlagos munkavállalónak már most a munkahelye jövőjén gondolkozni, azonban a kormányzatoknak és törvényhozóknak már most szem előtt kell(ene) tartaniuk a munkaerőpiac várható problémáit. Mark Zuckerberg már az általános alapjövedelem gondolatát feszegeti, Bill Gates a robotadó bevezetését szorgalmazza, más szakmabeliek pedig korábban nem tapasztalt mértékű átképzőprogramot vizionálnak. A világ gazdaságát több billió dolláros átrendeződés érheti el a következő három évtizedben, és részben a közlekedésügyi és technológiai szakemberek feladata, hogy addig kitalálják, miként hozzanak létre elegendő új munkahelyet a kiesők pótlására.

Forrás: Wired