Robotautók: több tízezer állás szűnhet meg Kanadában

Robotautók: több tízezer állás szűnhet meg Kanadában

Önvezető autók: több tízezer állás szűnhet meg Kanadában

autó

2 perc

A The Conference Board of Canada 30 éves távlatban vizsgálta a jelenleg felvázolható forgatókönyveket.

Bár arról több szó esik, hogy a mesterséges intelligencia elsősorban az alacsonyabb képzettséget igénylő munkaköröket veszélyezteti, de a robotautók munkaerőpiai hatásai kevesebb figyelmet kapnak. Roger Francis energiaügyi-, környezetvédelmi- és közlekedési igazgató szerint a csatlakoztatott és az autonóm járművek, valamint a különféle autómegosztó szolgáltatások és az elektromos megoldások térnyerésének következményeit az autóiparban figyelmen kívül hagyják. Kanada esetében ez azért is érdekes, mert ez a szektor jelentősen hozzájárul a gazdasági növekedéshez.

Márpedig a munkaerőre gyakorolt hatások a legnagyobb kihívások közé tartoznak ebben az ágazatban, így legalább átmeneti stratégiákat kellene kialakítani ezek kezelésére. A tanulmányban foglaltak alapján Kanadában 2051-re 48.100 és 77.400 közöttire tehető a modern technológiák miatt feleslegessé váló állások száma. A GDP szintjén ez 7 és 11,4 milliárd dollár veszteséget jelent, munkabér szempontjából pedig 5,4-8,8 milliárd dolláros összeget.

A „legrosszabb forgatókönyv” szerint az autószerelő műhelyek akár teljesen elveszíthetik a forgalmazók által előírt kötelező karbantartási munkákat.

A megkérdezett kereskedőktől kapott információk alapján ugyanis az intelligens gépjárművek tulajdonosai közvetlenül hozzájuk fordulhatnak majd, mivel náluk jóval több historikus adat áll rendelkezésre. Ráadásul csak akkor lesz szükség a munkálatokra, ha az adott gépjárműtől érkező mérések indokolttá teszik azokat. Tehát nem kell majd „feleslegesen” szervizbe vinni a járműveket. Az elektromos autók elterjedésével pedig kevesebb benzinkútra lesz szükség, ami további munkahelyek megszűnéséhez vezethet, bár a másik oldalon az e-mobilitás is értelemszerűen teremt munkahelyeket.

A vezető nélküli gépkocsik térnyerésével várhatóan egyre több jármű lesz majd az utakon, és olyanok is autóval közlekednek majd, akik korábban nem így tettek. A közösségi autómegosztás terjedésével pedig kevesebb járműtulajdonos lesz, aminek szintén vannak munkaerőpiaci vonzatai.

A nagyobb biztonság és a kevesebb baleset a biztosítók működését is befolyásolja majd, hiszen a káresemények számának csökkenése szintén kevesebb munkaerőt igényel. Bár mindez még nagyon távolinak tűnhet, a tanulmányt készítő szakemberek szerint nem árt még időben elkezdeni alaposabban foglalkozni a várható társadalmi-gazdasági hatásokkal.

Forrás: