Szabad utat kapnak az önvezető autók Michiganben

Szabad utat kapnak az önvezető autók Michiganben

Szabad utat kapnak az önvezető autók Michiganben

autó

2 perc

Az állam kormányzója nemrég aláírta azt a törvényt, mely részletesen szabályozná a sofőr nélküli járművek üzemeltetését, ezzel lehetővé téve már nem csupán a teszteket, hanem a tényleges használatot is.

A szenátushoz még májusban benyújtott tervezet gyakorlatilag a már meglévő autós közlekedésre vonatkozó jogszabály nagyobb szabású kiegészítése. Korábban csupán hat állam tette lehetővé az önvezető járművek tesztelését: Kalifornia, Nevada, Arizona, Florida, Tennessee és Washington DC, az utóbbi három akár közutakon is. Ezen kívül az emberi beavatkozás nélküli önvezetést, valamint az autonóm kamionkonvojokat csak Florida szabályozása engedélyezte.

Robotsofőr bérlése

Hol látják legszívesebben az önvezető autókat?

Az új michigani szabály annyiban több, mint a floridai megoldás, hogy már előkészíti a terepet a vezető nélküli járművek majdani értékesítésére, valamint arra is felkészülnek, hogy ilyen autók is részt vehetnek az utazásmegosztó szolgáltatásokban. A legtöbb fejlesztés ugyanis azt a célt tűzi ki maga elé, hogy az automatizált autók nem közvetlenül az utasok tulajdonában állnak, hanem minden egyes utazásra bérbe veszik azt, mint egyfajta high-tech taxit.

Viszont egy nagyon fontos kikötést tartalmaz a törvény szövege, amely minden bizonnyal keresztül húzza az önvezető járműfejlesztés több szereplőjének számítását (mint például a Google, az Apple vagy az Uber). A szabályozás szerint csak és kizárólag „hagyományos” autógyártók élhetnek a sofőr nélküli modellekre vonatkozó engedményekkel. Ez azt jelenti, hogy a többi vállalatnak kivételt kell kérvényeznie a jogszabály alól, vagy pedig együtt kell működniük valamilyen nagy gyártóval.

Teljesen ésszerű lépés az amerikai autógyártás központjának is tekinthető állam kormányzásától, hogy nem szeretnék kiengedni a nagy gyártók kezéből a közlekedésfejlesztés irányítását, ám a Google ügyvédei például több kivetnivalót is találtak a szövegben. Véleményük szerint nem pontos a megfogalmazása, hogy ki is minősül „hagyományos” gyártónak.

A közlekedésügyi minisztérium közlése szerint a hagyományosan technológiai vállalatnak minősülő szervezetek saját járműveit külön el kell fogadtatniuk az országos autópályabiztonsági hivatallal (NHTSA), és csak ezt követően vonatkozhat rájuk a törvény. A nagyobb fejlesztők közül egyelőre ez csak a Google vonatkozó alvállalatára igaz: ők még 2014-ben jegyeztették be magukat autógyártónak, amelyet a hivatal el is fogadott.

Az új rendelkezés abból a szempontból is fontos előrelépés, hogy tisztázza, ki vállal felelősséget az egyes balesetekért. Abban az esetben, ha egy önvezető modell balesetet okoz, és a szakértői vizsgálat is elismeri, hogy a szoftver tehető hibássá a balesetért, akkor abban az esetben az önvezető szolgáltatás üzemeltetőjének kell a teljes felelősséget vállalnia.

Forrás: Recode