Ultraszéles kijelző fokozza a digitális vezetési élményt

Kapcsolódó cikkek

Ultraszéles kijelző fokozza a digitális vezetési élményt

Ultraszéles kijelző fokozza a digitális vezetési élményt

autó

3 perc

A Continental megkapta első nagyszabású megrendelését egy sorozatgyártott járműben létesített oszloptól oszlopig terjedő kijelzőjére.

A vezetői tér (cockpit) teljes szélességén átívelő megoldás kifejlesztésével a technológiai vállalat szisztematikusan viszi tovább az évek óta tartó, egyre nagyobb kijelzők felé mutató tendenciát. Az A-oszloptól egy másik oszlopig tartó integrált megjelenítés egyre több járműfunkciónak, digitális szolgáltatásnak, valamint kommunikációs, információs és szórakoztató alkalmazásnak biztosít helyet.

A tervek szerint a sorozatgyártás 2024-ben kezdődik meg. A megoldásnak köszönhetően a kijelző a sofőr, az elöl ülő utas, valamint a digitális vezetési élmény központi vizuális felületévé válik. A nagy mennyiségben sorozatgyártott járműben történő bevezetés újabb mérföldkövet jelent abban a folyamatban, ahogyan az autó az IoT – dolgok internete – részeként egy okoseszközzé változik.

Legyen szó navigációról, figyelmeztető tábláktól, filmekről, hírekről, közösségi hálózatokról, irodai alkalmazásokról vagy akár az útvonal megtervezéséhez használt szállásfoglaló appokról, a vezetői tér teljes szélességében megjelenített tartalom egy merőben új felhasználói élményt kínál a sofőr és az utasok számára egyaránt.

„A digitális és biztonságos vezetési élmény mára a modern autók egyik legfontosabb jellemzőjévé vált. A kijelzők mérete és intuitív működése mindebben központi szerepet játszik. Mondhatjuk azt is, hogy amit korábban a lóerő jelképezett, azt ma a képernyő mérete és a felhasználói élmény jelenti” – mondta a Continental Human Machine Interface üzletágának vezetője.

„Évente összesen mintegy 120 millió, az ember és gép közti interakciót szolgáló terméket szállítunk, ami azt jelenti, hogy világszerte minden negyedik autó a mi megoldásunkat használja. Az automatizált vezetés egyre növekvő jelentőségével az is egyre fontosabbá válik, hogy mit kezdünk az autóban töltött időnkkel. Ennek eredményeként növekszik az igény azokra a megoldásokra és szolgáltatásokra, amelyek a járműben történő felhasználói élmény fokozását célozzák meg” – tette hozzá Frank Rabe.

A vezetői tér fejlődése: a mutatóeszközöktől a digitális élményig

Sebességmérő, fordulatszám mérő, üzemanyagfogyasztás-mérő – a klasszikus műszerfal már a múlté. Tekintettel az új járműfunkciók és digitális szolgáltatások sokaságára, amelyek egyre nagyobb mértékű hálózatba kapcsolással kapnak helyet az autókban, a hagyományos mutatóeszközök és középkonzolok ma már túl rugalmatlannak számítanak. Továbbá a sofőrre irányuló kizárólagos fókusz sem kompatibilis már a jármű összes utasa által elérhető kommunikációs és infotainment szolgáltatások széles körével. Ennek következtében a kijelzők mérete már évek óta növekszik.

Mindez természetesen számos kialakítási kihívást vet fel, amelyek az idők során különböző formákban testesültek meg: lapos, vagy ívelt kijelzők, amelyek tökéletesen illeszkednek a vezetőhelybe, valamint V-, C-, L-, vagy S-alakú kijelzők, hogy a vezető és az elöl ülő utas számára könnyedén elérhetőek legyenek.

A méret növekedésével egyre több kijelzőt vonnak össze egy felület alá, egy nagy összefüggő egységet alkotva. Ebben az esetben nem a láthatatlan átmenetek létrehozása az egyetlen döntő szempont. A vezetési viselkedést rögzítő érzékelők és kamerák is könnyedén integrálásra kerülhetnek. Konvex és konkáv alakokat egyaránt egyre bátrabban alkalmaznak, hogy a felhasználó intuitív módon érzékelhesse a működési elemeket.

A Continental folyamatosan dolgozik az intelligens hardver és szoftver megoldások kifejlesztésén, hogy leegyszerűsítse a gépkocsivezetők és a járművek közötti biztonságos, multimodális interakciót. A képernyőn megjelenő megoldások továbbfejlesztése mellett a technológiai cég a jármű elektronikai architektúrájának átalakítását olyan koncepciókkal mozdítja elő, mint például a vezetői tér számára tervezett nagyteljesítményű számítógép.

Tekintettel arra, hogy a jövőben néhány hasonló számítógép fogja felváltani a korábban alkalmazott, dedikált vezérlőegységek sokaságát, az oszloptól oszlopig terjedő kijelző az előrehaladás következő lépéseként vetíti előre a személygépjármű mobil adatközponttá való fokozatos átalakulását.